dajo
För några veckor sedan började 3 syrener i en syrenhäck på 15 buskar se lite krassliga ut, någon som kan tänkas veta vad som kan orsaka detta?
Jag ser inget angrepp från insekter eller larver och övrigabuskar ser krya ut.

Ingo
Jag har inte svaret men två av mina syrener har blivit ungefär likadana två år i rad (kanske längre men vi har bara bott i huset sen förra sommaren.

I mitt fall är det så här att det finns en hel del gamla syrener på tomten. Några av dem är i stort sett obeskurna. Två av dem har däremot sågats ner till stubbar någon gång, för kanske tio år sen eller så..? Dessa två växer mycket bra, skotten ser kraftiga ut med relativt stora blad - och det är de två som drabbas. I mitten av juli börjar det komma strimmor av gult på de yttersta bladen på de översta och kraftigaste skotten. Sedan blir det mer och mer gult på de drabbade bladen och så småningom brunt, men inte så mycket att bladen dör helt och ramlar av. Och inga synliga kryp.

Jag har svårt att tro att det beror på torka eftersom det blev likadant förra året, då juli var synnerligen blöt. Något slags näringsbrist kanske? Typ något enstaka viktigt spårämne som saknas?
dajo
Ok, tack för svaret Ingo.

Det verkar inte som om veden drabbas på något sätt och de har växt väldigt bra under sommaren så förhoppningsvis är det inget allvarligt. Jag har slängt på lite höstgödsel i rabatten och får se om det gör någon skillnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon