Full version: Häxal
mulle
Jag har köpt en häxal, den i Finland förädlade sorten "Velho" som klarar sig ända till zon 6.

Att den är en surjordsväxt, det vet jag - men hur kinkig är den egentligen?

Tilläggas kan att jag kämpar med rhododendronbuskar som äcklas av min höga kalkhalt medan magnolian inte bryr sig alls utan växer för fullt.

Mulle
Ingo
Jag tror inte att den hör till de allra kinkigaste surjordsväxterna. Ingen som måste stå i ren torv. Jag planterade två häxalar (fothergilla major 'monticola') i ungefär lika delar "mastertorv" (grov okalkad torv) och naturlig jord (mager moränjord) plus en hel del kogödsel. De såg ut att trivas bra med det under de dryga två år som jag hann följa dem, innan vi flyttade ifrån det huset.

Det fanns gräsmatta alldeles intill och den avstod jag i alla fall från att kalka just där.
cato
Vi har också en häxal. Den är planterad i vanlig trädgårdsjord blandad med lite torv. Sen har vi ej gjort något speciellt, men den tycks trivas (3 år).

Hälsningar
Cato
mulle
Tack, då vet jag!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon