Full version: robinia
M i Klagshamn
Jag tänkte gräva upp ett rotskott från robinia och ge bort till bekanta som bor mitt i mörkaste Småland. Kan jag göra det nu, eller ska jag vänta till våren? Jag läste att de ska planteras på våren, men jag är ofta lite tvärtom... Hoppas på snabbt svar, jag ska åka dit på fredag...
Cilla
Du kan försöka, men det är ingen säker present. Många rotskott från robinia växer utan egna finrötter i början och är helt försörjda av moderplantan. Jag har provat någa gånger att flytta rotskott utan att lyckas, men har också hört de som lyckats.

Skarpa snitt där du klipper av rötterna, stor kruka med näringsfattig jord torde vara bästa tricket. Och att den får sto i skuggan till att börja med, kanske till och med hjälpt av plast som ett växthus för att förhindra avdunstning.
Big Gardener
En välutecklad planta som är ordentligt rotad brukar inte vara några större problem att höstplantera, inte ens för en Robina. Jag höstplanterade en frösådd Robinia på Öland som stått i kruka under sommaren och den tog sig riktigt bra. Men vårplantering är att rekommendera för en mindre, dåligt rotad planta.

Mörkaste Småland är kanske inte optimalt, men det är väldigt olika från plats till plats. En lång och varm sommar med mycket sol är det bästa receptet för att få en Robinia att lyckas, sen brukar det inte spela så stor roll hur kallt det blir på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon