Piggeplopp
Hejsan!
Har tänkt plantera buskar längs en 9 meter lång sträcka och 2,3 m bred. Zon 1.
Det är ju svårt men kul att välja vilka växter man ska ha. Jag har tänkt mig att hålla vit/grön färg rakt igenom. Det är lerjord och stora äppleträd på gräsmattan gör att det är väldigt mörkt på vissa delar trots söderläget.

Nu behöver jag hjälp av er som har följande växter:
1. Vitbrokig Kornell
2. Smultronschersmin
3. Hosta Francee
4. Bukettapeln

Mina funderingar är följande:
När på våren kommer bladen fram på ovanstående växter? Och när tappar de bladen?
Hur ser en hosta ut på vintern, försvinner bladen? Ser det skräpigt ut?
Hur breda blir 1 och 2:an? Höjden anges bara normal men aldrig bredden.
Har hört att Smultronschersminen ska se tråkig ut men lukta gott. Har någon erfarenhet av detta?
Hur snabbt växer Kornell? Hur många år tar det för att få den upp till 2 meter om man köper en "vanlig" storlek på plantskolan?
Kan någon tipsa om en trevlig vit-blommande buske som funkar i lerjord och Sol/skugga som blir max 1,5 m?

Knäppa frågor kanske men någon kanske sitter inne med svaret!

/Pia



När kommer bladen på
thomaswahlqvist
Om du bor i en så gynnsam zon så måste du gå till biblioteket innan du köper buskar.
Där lånar du ett par böcker och så gottar du dig i utbudet under höstregnen.
De buskar du har på din önskelista kan lätt kallas för tråkiga buskar, men det är ju en smaksak.
Kolla gärna in höstblommande buskar som Frilandshibiscus,Budleja och Heptacodium miconoides, den senare får du söka på nätet, sen ber du din handlare att han tar hem det du vill ha.
Kanske inte det enklaste sättet att ordna ett buskage men väl så raffinerat.
Lycka till
Ophelia
Tja....

1: Vitbrokig kornell blir ca. 1,5-2 m och runt lika bred kanske. Fungerar även på lite mörkare ställen. Lerjorden kan du ju blanda ut med mull, den gillar helst inte lerjord.
2. Smultronschersmin, blir 1-1.5 m, ej fullt så bred. Gillar oxå mull i jorden. Fungerar i halvskugga/sol.
3. Hosta, blir kanske 60 cm hög och lite bredare(kring metern). Fungerar på många jordar och passar lite mörkare.
4. Bukettapel, (malus sargentii är underbar!!!) Blir runt 1,5 m (kanske något högre) runt 1,5 bred (kan klippas). Ljust och bra trädgårdsjord, funkar även i lite halvskugga.

Höjd och bredd på buskarna inom en 10 års period. Vad som är fult/fint är relativt. Störs inte alls av hostabladen på hösten. Tycker de dör "gracefully". Svårt att säga när bladen kommer och när de fälls, det är ungefär vid samma tidpunkt här. Smultronschersminen ser ganska tråkig ut men doftar gott.

TW ger ett jättebra tips, låna/köp böcker och sök på nätet och leta efter precis som passar dig och vad du vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon