Jan af Lisö
Hjälp mig att identifiera denna plommonsort som är inympad i mitt familjeträd. Här kommer 3 st bilder:







Mognar i södra stockholm nu (inte alla på en gång), dvs ca 4 veckor efter Opal. Denna ymp är ganska starkväxande (jämfört med Opal) samt har långa, tunna skott. Trädet köptes år 2000.

Vad kan det vara för sort ?? Lappen på trädet verkar ha varit helt galet. Det som stod på lappen var:
Meritare, ymp: Opal, Victoria, Czar, RC d'Oullins.

I verkligheten verkar trädet vara Opal på svagväxande grundstam, med 2 ympar, den som på bilderna samt en som inte burit ännu.

Identifikationshjälp skulle uppskattas.
Ophelia
Meritaire verkar mogna före Opal (i början av augusti) men jag har ingen aning om hur plommonet ser ut. RC d'Oullins är ju ett gult plommon, Czar violett. Kanske är det Victoria, kärnan verkar släppa lätt från köttet som är ljust gult (som på Victoria) fast å andra sidan är stenen i Opal fri den med men jag tycker (om jag letar i minnet) att köttet är mörkare.

Jag röstar på Victoria smile.gif
KURT
CITAT (Ophelia @ 12-09-2006, 09:58)
Meritaire verkar mogna före Opal (i början av augusti) men jag har ingen aning om hur plommonet ser ut. RC d'Oullins är ju ett gult plommon, Czar violett. Kanske är det Victoria, kärnan verkar släppa lätt från köttet som är ljust gult (som på Victoria) fast å andra sidan är stenen i Opal fri den med men jag tycker (om jag letar i minnet) att köttet är mörkare.

Jag röstar på Victoria smile.gif

Men victora brukar vara mera avlånga och dessutom mogna nästan samtidigt allihopa.
Ophelia
CITAT (KURT @ 12-09-2006, 10:18)
CITAT (Ophelia @ 12-09-2006, 09:58)
Meritaire verkar mogna före Opal (i början av augusti) men jag har ingen aning om hur plommonet ser ut. RC d'Oullins är ju ett gult plommon, Czar violett. Kanske är det Victoria, kärnan verkar släppa lätt från köttet som är ljust gult (som på Victoria) fast å andra sidan är stenen i Opal fri den med men jag tycker (om jag letar i minnet) att köttet är mörkare.

Jag röstar på Victoria  :)

Men victora brukar vara mera avlånga och dessutom mogna nästan samtidigt allihopa.

Meritaire verkar vara tidigare än Opal. Opal tycker jag är lite mörkare i sin färg. Ja jag är frågande...kanske är Opal men jag kan inte släppa Victoria.
Big Gardener
Min första tanke var definitivt Victoria och det är min nu gissning också.
Cilla
Victoria är min gissning också. Fina bilder!
Jan af Lisö
Verkar att experterna är eniga, jättetack för hjälpen.

Fast jag trodde att Viktoria skulle vara mycket större samt mera ägglika, ungefär som Jubileum. Mina Jubileum ser ju ut som hönsägg, både vad gäller form och storlek (de största väger upp till 80 gram).
Susanne i Linköping
Victoria blir inte särskilt stora om man inte kartgallrar. Inte särskilt goda heller, för det mesta.
Cilla
Om plommonsorter gissar jag, för jag är inte särskilt bra på sortbestämning av plommon... Fråga vidare, kanske på www.svepom.com så kan du få svar av de som vet mycket bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon