Lilla Tuvan
Lite knasig fråga kanske smile.gif

Snart kommer ju de billigare häckplantorna som säljs i knippen, barrotsodlade tror jag det kallas. Ni vet, typ 10 plantor i en liten säck för bara ca 100.-

Kan man köpa dessa nu i höst, och sätta dem i en gammal oanvänd rabatt (med bra jord) över vintern. För att sen ta upp dem igen i vår och då plantera dem på det rätta stället? Jag är ännu inte klar med det stället som jag ska sätta en häck, och det hinns av olika anledningar inte med innan vintern. Men jag vill inte heller vänta ända tills nästa höst.

Så, tror ni det skulle funka att plantera dem "tillfälligt" över vintern bara?
cato
Det bör gå bra.
Gräv ett rejält dike där du sätter dina plantor i en lång rad intill varandra så att jorden omsluter plantan ordentligt. Plantorna skall gärna stå lite djupare där än vad de kommer att stå då du planterar dem på riktigt.
Det kan finnas viss risk att sork gnager på barken under vintern.

Med hälsningar
Cato
Cilla
Ja, befria dem från krukorna så att det inte blir mer rotsnurr än det antagligen redan är. Kolla redan i handeln att de lite grövre rötterna inte är helt snurrade.

Däremot kan man på unga buskplantor acceptera att hela krukan är rotfylld med finrötter tycker jag. Om man skär två snitt som ett kryss underifrån och halva krukhöjden upp och sedan särar på rotbitarna när man planterar brukar rötterna kunna utvecklas sunt ändå.

...och så läser jag inlägget igen och ser att det handlade om barrotade plantor. Ja, då har de ju inga krukor. Glöm detta alltså! ;-)
Lilla Tuvan
CITAT (Cilla @ 16-09-2006, 03:41)
...och så läser jag inlägget igen och ser att det handlade om barrotade plantor. Ja, då har de ju inga krukor. Glöm detta alltså! ;-)

biggrin.gif biggrin.gif

Tack för bra tips !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon