Karrolina
Hej!

Jag har en vresroshäck som jag inte är så förtjust i för att den inte ger något insynsskydd.

Jag har sett vresrosor som är upp emot 2 meter höga. Är det någon annan sort eller kan man beskära/gödsla på något sätt så den blir högre? (Kanske är en heldum fråga biggrin.gif )

/Karolina
cato
Det finns många sorter av vresrosor.
Vi har t.e.x Hansa som blivit 1,5 m, sen har vi andra sorter som ännu bara är 50 cm höga efter två år. De senare står torrt under en rad björkar.

Prova med att gödsla och vattna dina ordentligt så kanske de växer till önskad höjd.

Hälsningar
Cato
Cilla
Man kan absolut försöka med gödsling och bevattning, då får man ju iallalfall maximala höjden på den sorts vresros man har. Är det vindutsatt läge kommer den dock inte att resa sig så myckt, eftersom den är bra på at krypa där det blåser hårt.

Man kan också byta ut en och annan planta av den ros man har, till en sort som blir högre. Rosenhäckar med blom och blad på lite olika höjd brukar kunna växa frodigt och bra.
Karrolina
Den här häcken är nog 50 år gammal och står i lerjord. Ett av problemen med den är att grenarna är tunna och böjer sig till marken av dess egen tyngd. Speciellt nu när det är mycket nypon. Kan det avhjälpas med beskäring?

Och gödla ska jag göra i vår med min fina hästskit jag fått! wub.gif
cato
Ja, beskäring tillsammans med gödsling kan ge bra resultat.

Du kan ju chansa till våren. Att luckra upp jorden skadar nog inte heller.

Hälsningar
Cato
Karrolina
Jag beskar den delvis i våras och den har blivit väldigt mycket finare och tätare än den var. Och jag rensade ur den noga i somras. Fast nu är det fullt av ogräs igen... tongue.gif

Men då gör jag så att jag skär ner hela till 30 cm i vår. Sen rensar, gödslar täcker med tidningar och täckbark och så vattnar jag och håller tummarna!

Jag vill helst att den ska bli 2 meter hög! rolleyes.gif Men det är kanske lite väl optimistiskt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon