Full version: äppelträd i blom?
kerstine
mina äppelträd blommar ytterst sparsamt i år - förra året exploderade de i rosavita blommor. är äppelträd "vartannat-åringar"? jag har fyra stycken (transparente blanche, cox pomona, oranie, ingrid marie) och inget av träden blommar som de gjorde förra året.
Erika zon 4
Jag upplever att de kan vara "vartannat-åringar". Efter ett år med mycket frukt brukar det bli mindre året därpå...
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan jämna ut bördigheten genom att kartgallra de år det är mycket frukt då brukar träden orka ge en skörd även året därpå. När man kartgallrar så brukar man gå efter måttet att en knytnäve ska få plats mellan frukterna. +Olika äppelsorter är olika benägna att ge vartannatårsbördighet, Åkerö är ganska känt för att de kan behöva vila vartannat år.
Cilla
Man ser det på många äppel- och päronträd i år - de blommar mindre än förra året. Men mitt Oranie gör tvärtom - blommar något mer i år än förra året, men så är det känt för att vara ganska jämnbördigt.

Det vi kan vara glada för är att det ser ut att bli rönnbär i år också om än inte i lika stora mängder som förra året. Det betyder att vi har chans att slippa rönnbärsmalen i äpplena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon