Jan af Lisö
Jag undrar vilken är den bästa (eller åtminstone riktig bra) sekatör för beskäring av fruktträd ?? Jag har en dyr (ca 300:-) Gardena (troligen 205V eller väldigt lik), vass och fin, men jag tycker att mothållsdelen förstör barken när jag vill skära vid grenkragarna ??
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog på vad det är för proffs. De som beskär mycket ex. i fruktodlingar använder tryckluftssekatör (kopplas till ex. en traktor) eller batteridrivna diton annars blir händerna utslitna.

De som beskär något mindre använder för det mesta olika Felco sekatörer de går att slipa och byta ut skär på. Det finns många modeller av Felco men tar man någon av de dyrare runt 400-600kr så brukar de hålla bra och man kan sedan bara byta ut skären efter hand, en bra Felco sägs det att man kan ha livet ut.
Jan af Lisö
Jag borde kanske förtydliga mig, en sekatör avsedd att beskära träd, där man kan klippa av grenar utanför grenkrage utan att förstöra barken !!!

Kvalite som håller, även om det är kanske bara 20 träd som beskärs per år...
Cilla
Felco. Jag tycker att 6an och 12an (som har samma skär) gör minst skada. Mothållet är tunnare än på de andra. Du kommer att uppleva stor skillnad mot en Gardenasax, som är mycket sämre.

Sedan är det som du säkert redan vet, stor skillnad på hur man håller sekatören. Skäret ska hållas där man vill ha snittet, vilket innebär att man får vrida handen upp och ned ibland.

ett annat som spelar stor roll är hur man reglerar saxen med skruven som håller skär och sax samman, samt hur ofta man slipar upp skäret. En gång i halvtimmen slipar jag för att slippa att mothållet måste göra jobbet mot grenen och därmed skada. En gång per dag kan räcka om man beskär för hushållet.

Jag använder Felco samt en elektrisk vinstocksklipparsax som inte går på tryckluft, utan som har steglöst klipp i saxen. Fantastiska snitt, lika bra som för hand. Men dyr, inget för en som skär 20 träd per år. Lotico i Sverige säljer den.
Hannele
När det blir lite lite större grenar är japansk grensåg det bästa.

Big Gardener
Felco. Jag använder själv 2:an eftersom jag har en stor hand, men man bör prova de flesta för att komma fram till vilken modell som passar dig bäst. Jag har även en mindre modell (ej Felco) som är någon specialare från italien som används för beskärning av vinstockare. Den kom jag över av en slump. Helt fantastisk!

När det gäller grensåg föredrar jag Silky framför Felco, men jag har även provat Hishika som är en annan japansk modell. Den är också helt OK.
Cilla
Sågar: Allt som har japansk tandning är intressant att testa. jag har bra erfarenhet av både Silky och Felco, men har också haft andra märken där bladen hålligt länge. Vid fruktträdsbeskärning är det en fördel om bladets spets inte är så brett, så att man kan såga med den i skarpa grenvinklar.
Jan af Lisö
Låter som Felco är en lösning för mig, även om årets beskärning blev avklarad igår.

Var köper man de i Stockholm, något bra ställe där man kan se och känna på alla modellerna och inte betala hutlösa överpriser.

Och hur slipar man (Även om med mina 20 ungträd kommer det nog tar ett par år innan jag måste slipa) ?
KURT
Råd & Rön testade sekatörer i Mars 2006. De skriver att "Resultatet är överraskande". är det någon som är prenumerant som vet vad som är "överraskande"?
Hannele
CITAT (KURT @ 02-10-2006, 10:09)
Råd & Rön testade sekatörer i Mars 2006. De skriver att "Resultatet är överraskande". är det någon som är prenumerant som vet vad som är "överraskande"?

Du kan lyssna mer på linken.
Jan af Lisö
Hittade en sekatörtest hos Ica Curieren.

även om det verkara vara främst "lågprissekatörer" som testades, Felco 2 var dock med.
ewa zon 3
CITAT (Jan af Lisö @ 02-10-2006, 09:46)
Och hur slipar man (Även om med mina 20 ungträd kommer det nog tar ett par år innan jag måste slipa) ?

Kanske ett helt oproffsigt råd (men det bjuder jag på tongue.gif ) Slipar alltid på skärbladet lite lätt när jag klippt mycket grenar och träiga perenner med ett knivslipjärn, flera ggr /säsong. Använder själv en Felco 7 med "rullhandtag". Tycker man blir mindre trött i handen och underarmen med den. Har provat många sekatörer genom åren Gardena, Fiskars, mfl men den här är den klart bästa hittills, trodde inte att det skulle vara så stor skillnad

/Ewa
Cilla
Jag använder brynen, lite olika veroende på vilken sax jag slipar. Håller sekatören mot knäet eller ett bord, väter brynet och slipar med cirklar i små röresler. Sista draget tar jag längs med eggen.
mightyT
Brukar slipa min felco 8 med ett litet bryne som även det är från felco. Ett jätte smidigt bryne ( ca 10cm längt och 1 cm brett) man kan ha med sig i fickan när man är ute och beskär. Då kan man lätt slipa sekatören i handen utan att ta isär den.
Big Gardener
Jag har en Brocha, som är en tvådelad sandsten från Holland. Den har en fin och en grov sida. Dessutom har jag också ett litet diamantbryne i min Leatherman. Jag slipar precis på samma sätt som Cilla beskriver: Ett blött bryne/sandsten, små cirkelformade rörelser mot eggen och ett sista drag längs med eggen på motsatt sida.
Våt katt
Granngården har felco-sekatörer. Har dom inte hemma så kan dom beställa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon