kamrate
Hej,

vi har precis flyttat till ett litet gathus med bakgård, och där finns en björk som breder ut sig lite för mycket. Jag tänkte klippa/kapa/såga ner den rejält och ha kvar en stam som kan få breda ut sig till en buskform i 1,5 metersnivå sisådär.

Kan man ge sig på den nu, el skall man vänta tills den tappat löven? Vi bor i Lund i Skåne skall kanske tilläggas..

mvh

Kam
kerstin z5-6
Det går inte .. dvs att få en björk snygg på det viset
sad.gif
- ta bort den och ersätt med vacker buske som inte blir högre än önskad höjd eller behåll den smile.gif
kamrate
Mja, nu är det så att det inte riktigt går att bara låta den hållas. Förutom att den skuggar så ligger den emot taket på ett uthus, och därmed behöver den tuktas.

Nu var ju frågan mest om det var någon skillnad på att göra det nu jämfört med att vänta till den fällt löven?

Om det blir snyggt är ju lite av en smaksak, jag förväntar mig ingen bonsaibjörk iallafall. Blir det för fult kan man ju ta bort den senare. Samma gäller om den skulle dö av chocken, då har katten iaf en klösbräda.
Eva 33c
Egentligen håller jag med Kerstin, jag har inte sett några fina klippta björkar. Men om du inte vill ta bort den och ersätta den med något som passar bättre går det säkert bra att klippa nu. Vänta bara inte till våren då den riskerar att blöda vid klippning. Men det visste du kanske redan.
kamrate
CITAT
om du inte vill ta bort den och ersätta den med något som passar bättre går det säkert bra att klippa nu


Jag provar det, så får vi se vad det blir av det. Den håller hur som helst på att tappa löven nu.

Sen om den är snygg är ju som sagt en smaksak. Jag nöjer mig med en stump med lite löv på toppen, typ en nysnaggad matros tongue.gif

Tack för svaren,

Kam
Cilla
Lycka till! Här är andra typiska resultat av kapade björkar.




Om man kapar en björk längs marken har man chans att få en ganska frisk björkbuske. Kapar man på annat sätt får man en för evigt deformerad björk som dessutom snabbt blir ett riskträd. I bild nr 2 är stammen närapå ihålig utan att det syns märkbart på utsidan av nävern. Toppartiet föll nära ägarnas barn för en kort tid sedan.
Hannele
CITAT (kamrate @ 01-10-2006, 16:51)
Om det blir snyggt är ju lite av en smaksak, jag förväntar mig ingen bonsaibjörk iallafall.

Tja, man ska alltid ha höga ambitioner. smile.gif
Bästa tiden att beskära björk är, när den har löv; mellan midsommar och september.
Det börjar bli sista minuten nu... Bäst att forma unga björkar,
men har du lite konstnärlig känsla och klipper flitigt varje år, så kanske.



Jag har sett både snygga bollar och fyrkantiga björkar.
Cilla
Som synes är björken på Hanneles bild aldrig "rejält kapad". Istället har de yttersta grenspetsarna klippts på den år efter år. Det är en typ av beskärning sm man till och med på björk kan göra på vår och försommar utan att saven rinner. Det är stor skillnad på att grovkapa och att från början och varje år skära i årsskott.

Jag har ca 300 bilder på kapade björkar. Tror inte att någon skulle se en enda av dem som vackra. Ingen idé att ingjuta hopp i hopplösa projekt. Bättre att fälla och vänta på buskaget som kan komma från stubben, eller helt byta ut trädet.
mightyT
Kapa den inte! Det är verkligen inte bra på något sätt och vis!! Helt av eller inte alls.
Som nämndes tidigare kan man ur stubben få en helt okej björkbuske som man sedan kan forma om man vill. Stympning av björkar är helt enkelt något man bara inte gör.
Karrolina
Jag håller med Cilla och MightyT!

Flera av våra grannar har björkar där toppen är kapad. Ser för jävligt ut rent ut sagt.. I ett av husen bor en trädgårdsmästare som var väldigt tydlig med att påpeka att det inte var han som hade beskurit björkarna på hans tomt en av dom första gångerna vi pratade. biggrin.gif

Var försiktig om du inte har tänkt bo där jämt! Trädet kan ju sänka värdet på huset om det ser hemskt ut.. Fast det är ju såklart ditt beslut.
Henrik_
Håller mer er som skrivit tidigare, dessutom är Björk känsligt för röta, vilket det lätt blir när man inte gör riktiga eller för stora snitt, vilket som i sin tur kan göra att björken börjar släppa grenar, farligt...
Big Gardener
Det gäller i princip alla träd att det är väldigt svårt att begränsa eller motverka deras slutstorlek, speciellt om man alltför sen upptäcker att våra trädgårdar är för små. Att använda begrepp som att "tukta" träd är därför bara fånigt eftersom det sällan ger någon bra effekt, framför allt inte på lång sikt. Ska det göras bör det göras från början, när träd är unga och då genom regelbunden formklippning eller hamling.

Som tidigare sagts här är björk är mycket känslig för grova genkapningar och blir på sikt mycket fula, sjuka och farliga träd.
kamrate
Låt mig förtydliga:
Gathus i Lund = *liten* baksida. Det finns inte plats för några maffiga tiometersbjörkar. Att ett dåligt träd skulle sänka husets värde kanske stämmer i stora villaträdgården på 1000 m2, men här sågas trädet ner innan det blivit så stort.

Trädet står dikt an mot en byggnad. Det är därför intressant att tukta det (jag använder termen med flit) så att det håller sig där jag vill att det skall hålla sig. Det är mindre intressant om det blir en traditionellt 'snygg' björk.
KURT
CITAT (kamrate @ 18-05-2008, 23:18) *
Skönt med alla förståsigpåare som uttalar sig så negativt utan att öht veta hur det ser ut på plats. Låt mig förtydliga:
Gathus i Lund = *liten* baksida. Det finns inte plats för några maffiga tiometersbjörkar. Att ett dåligt träd skulle sänka husets värde kanske stämmer i stora villaträdgården på 1000 m2, men inte här. Dåligt träd sågas bort, problemet ur världen.

Trädet står dikt an mot en byggnad. Är det OK för panelen om jag sågar av det, eller måste jag vänta tills huset tar lite skada först?



Om du hade brytt dig om att läsa svaren, så hade du ju sett att du just fick rådet att ta bort trädet. Om du är orolig för att det skadar huset så blir det knappast bättre av att du bara sågar av det och inte tar bort det helt.
kamrate
CITAT (KURT @ 19-05-2008, 06:27) *
Om du hade brytt dig om att läsa svaren, så hade du ju sett att du just fick rådet att ta bort trädet. Om du är orolig för att det skadar huset så blir det knappast bättre av att du bara sågar av det och inte tar bort det helt.


Jag medger att mitt svar var lite surmulet, loggade faktiskt in för att redigera det till en trevligare ton, fast det går inte nu eftersom du citerat det i sin helhet. Jag läste alla svaren, mer än en gång, och reagerade dels på att jag fick råd som inte var relevanta (dvs den svarande hade missat delar i frågan), dels på vissa svar som var väl tillrättavisande. Att kalla andras uttryckssätt för 'fånigt' är ganska ohövligt. Jag kan lova dig att när motorsågen åker fram så kommer trädet att bli 'tuktat' så det räcker och blir över. Sen att andra använder, och tolkar, ordet tukta på sitt eget sätt, tja, så är det med språket.

Vidare kan jag säga att det inte blev någon radikalkapning sist, utan en mer modest misshandel av grenverket. Nu funderar jag åter på åtgärd, men isåfall närmast en total borttagning, definitivt ingen liten buske. Skall dock fundera vidare - det tar lång tid att få tillbaka om man skulle ångra sig.

Fördelar med trädet:
- det finns där redan
- ger insynsskydd från ett par grannfönster

Nackdelar:
- står dumt till
- jag är allergisk mot björk
embees
CITAT (kamrate @ 19-05-2008, 08:29) *
Jag medger att mitt svar var lite surmulet, loggade faktiskt in för att redigera det till en trevligare ton, fast det går inte nu eftersom du citerat det i sin helhet. Jag läste alla svaren, mer än en gång, och reagerade dels på att jag fick råd som inte var relevanta (dvs den svarande hade missat delar i frågan), dels på vissa svar som var väl tillrättavisande. Att kalla andras uttryckssätt för 'fånigt' är ganska ohövligt. Jag kan lova dig att när motorsågen åker fram så kommer trädet att bli 'tuktat' så det räcker och blir över. Sen att andra använder, och tolkar, ordet tukta på sitt eget sätt, tja, så är det med språket.

Vidare kan jag säga att det inte blev någon radikalkapning sist, utan en mer modest misshandel av grenverket. Nu funderar jag åter på åtgärd, men isåfall närmast en total borttagning, definitivt ingen liten buske. Skall dock fundera vidare - det tar lång tid att få tillbaka om man skulle ångra sig.

Fördelar med trädet:
- det finns där redan
- ger insynsskydd från ett par grannfönster

Nackdelar:
- står dumt till
- jag är allergisk mot björk


Här har du egentligen själv svarat på din fråga om att kapa/tukta björken.

Om du tar bort björken, så har du ju ett ypperligt tillfälle att sätta ett träd du inte är allergisk emot och som blir lagom stort, på det allra bästa stället för att slippa insyn.
Du tänker ju änså stympa björken ner till ca 1,5 meters nivå så varför inte byta ut det helt och hållet? Det finns hyfsat stora träd att köpa -om man beställer på plantskolan- utan att man ruinerar sig. Skåneplantan i Staffanstorp är hyfsat billiga med sina stora träd.

Och björkar är ALDRIG snygga när de är stympade.
Stella-Polaris
Många träd har sovande knoppar i barken. Om trädet kapas på något sätt så vaknar dessa till liv och börjar ersätta den förlorade delen av kronan (om ljus finnes). Björk har inte sådana här sovande knoppar. Visst kan ett vattskott komma på en björk men det är ovanligt och inget att ens hoppas på. I stället har Björken bra förmåga till stubbskott.

Björken är även känslig för röta och om man kapar en gren, på ett äldre träd, så är den nästan en regel att det blir infekterat. Om man nu tänker efter så blir det logiskt för björken att inte reparera kronan eftersom han så lätt drabbas av röta.. Istället är det smartare at satsa på stubbskott som inte är lika känsliga för röta...

Hur som helst drabbas de flesta björkar, i statsmiljö, oftast av röta innan 60 års åldern...

Som Cilla säger: En vuxen björk är hopplös att tukta.



kamrate
CITAT (embees @ 19-05-2008, 08:42) *
Om du tar bort björken, så har du ju ett ypperligt tillfälle att sätta ett träd du inte är allergisk emot och som blir lagom stort, på det allra bästa stället för att slippa insyn.

Och björkar är ALDRIG snygga när de är stympade.


Bästa stället för att slippa insyn, eller snarare ända stället för att slippa insyn, är ca 4 meter upp i luften. Insynen är från andra våningen i ett hyreshus. Egentligen gitter jag inte vänta på att något annat träd växer upp, men som sagt, funderar lite fram och tillbaka.

En variant är att kapa de grenar som växer ut mot min egen sida, så slipper jag åtminstone sitta direkt under frömjölsduschen. Dessutom hänger de ner så att man går emot dem om man står upp.

Om det är en *snygg* björk spelar inte lika stor roll, den räknas säkert redan nu som ful!

Notera att jag lagt ner planerna på 1.5 meters höjd, mest för att jag inte längre vill ha någon stump. Noterade även vad StellaP skrev om vattenskott resp stubbskott. Eller mja förresten, kanske kapa och ha den som klätterställning till kaprifolen? Hm... Mycket att fundera över!
Fågelvägen
OK, jag förstod att björken är din och du själv bryr dig inte om hur den kommer att se ut efter att du "tuktat den". Undrar just hur din hantering av björken ser ut ur dina grannars synvinkel? Olika inställning till träd är ett bra utgångsläge för grannfejder.
Cilla
Som jag förstår det tycker du björken är propblematisk både för att den hänger ner, inte har insynsskydd på den höjd du vill ha och för att den har pollen och frö.

Att få upp en krona på 4 meter går bra och snabbt med många träd.

Som klätterställning kan klematisen överleva en högstubbe av björk flera gånger om och man får när klematisen vuxit till sig ordentligt en fin marktäckare av klematisburr på marken.
Fast klematis klättrar heller inte så bra på björk eftersom den behöver något att vira in klätterbladen i, så problemet med en fallande klematisbjörkstolpe kanske aldrig behöver uppstå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon