annaw
Fick ett skott på Physalis i sommras där "grenarna" nu är från 50-100cm höga.
Hur ska jag klippa ner den för övervintring? Hur mycket ska jag spara? Ska jag ta bort bladen? När är det dags att klippa?
Den är lite sen och har nu först börjat bilda dom där runda skalen som frukterna sitter i. Kan jag spara topparna och sätta dom innomhus och se om det blir någon frukt? rolleyes.gif

Många frågor wub.gif
KURT
Du behöver inte beskära den alls, om du har plats med den inomhus! Man kan ta sticklingar av det man beskär, men är det sticklingar med frukt så kommer de inte att utvecklas. Se till att den står så soligt som möjligt under vintern. Eftersom den inte går i vintervila så behöver den gröna blad även under vintern.
Maggan H
Är det nån mening med att övervintra dem då? De växer ju fort från frö, min frösådda är över 2 m hög, förvisso har den stått i växthus och den har givit mig massor av goda frukter. Men den bör ju gå i blom mycket tidigare förstås, om den redan är stor. Kan man ha dom inomhus i så fall över vintern, i rumstemperatur?
lilla mamma
jag fick inte ett enda dugg på min i växthus, svärmor plockar för fullt på friland.
Fusk, här ska övervintras och sättas ut i kruka till våren
Alexander-VG-zon3
jag har redna klippt ner min och satt sticklingar som jag tänkte övervintra . sen moderplantan är kvar i marken ich jag ska frösöka övervintre moderplantan som perenn för har läst att dom kan tåla ner till -9c -5c sen plus snö klara dne sig så yay . annars så har jag ju sticklingarna kvar .

fick en frukt hopaps jag får fler till nästa vvår7sommar
Magdis
Mina plantor har en del vildvuxna och krokiga skott så dem klipper jag nog bort. Jag har bara fått 3-4 frukter på mina två plantor men jag hoppas på fler nästa år.
Lady Hamilton
ohmy.gif 3-4 frukter? Det måste var något som gått snett!?
Jag sådde mina plantor som vanligt i våras och så här ser de ut idag




Och detta är de frukter som jag plockade in i dag, som "gubben" skulle ta med sig på jobbet



Okej att det börjar vara slutet på säsongen (utomhus) så bären mognar inte i samma utsträckning som förut. Men jag skulle inte göra mig "omaket" att försöka övervintra min Physalis när det är så lätt att så nya på våren och de har ju en enorm växtkraft.
Magdis
Jo, jag antar att det som gick snett var att jag inte skötte om dem särskilt bra från början. De stod oomskolade ganska länge och växte sig onödigt rangliga och krokiga. Sen blommade de väldigt sent.

Jag sådde mina från fröer jag tagit från köpta frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon