Blåbär
Mitt livs första ängel har vuxit så det knakar i sommar (år 1), och nu är det fullt med knoppar i olika storlekar; från utslagna blommor till pytteknoppar. Men den måste väl tas in väldigt snart? Jag bor i Göteborgsområdet. När tar ni in era? Hur skulle ni ha gjort i min situation?

En fråga till; jag vill väldigt gärna att den ska blomma i maj (ska ha visning på huset då, och det vore så fint om den blommade). Kan man ta fram den ur källaren upp i rumstemperatur i februari/mars, och "driva på" den inne, innan man sätter ut den i maj?
Alexander-VG-zon3
du kna ta in den när dte går ner mot +5c +1c . bler dte frost så överlever rötterna men blad å stammar kan dö .
inglan
Bor några mil från Göteborgstrakten och jag har då inte tänkt att ta in min så länge som hösten (?) är så här varm. Nu har jag min på min altan så jag brukar vänta till efter första frostnatten, för på altanen vid väggen blir det inte frost så lätt. Men låt den stå så länge som nätterna är frostfria, förhoppningsvis får du njuta av blommor ett tag till!
Jag vet att de tål lite frost, fast det är nog inte att rekommendera att utsätta dem för det. Häromvåren så hade jag planterat ut en i rabatten redan i maj, och glömde täcka när det kom en frostnatt. Den såg vissen ut men det kom nya blad sedan, fast detta försenade blomningen rejält förståss!
Lät väl bra att ta fram och driva tidigt i vår för tidig blomning. Men om du ska klippa ner den så klipp inte under förgreningen, den blommar inte innan den grenat sig.

Hälsningar Inglan
smile.gif
Blåbär
Hej Inglan och tack för svar!
Kan den blomma på gamla förgreningar? Eller måste den dela sig igen innan den blommar?
Carex
låt den stå ute till sista rycket med frostfria nätter. Om du har svalt ljust utrymme är det perfekt, mina blommar som galningar på min inglasade balkong.smile.gif
Alexander-VG-zon3
klipp inte ner den och måste du ta bara precisden blommar tidigrar om dne får behålla allt . sen kna man ju börja inne tror jag och även sätta ut dne tidgirae.

och skulle du glömma dne ute å det bler -5c så kommer dne till våren min mormor har haft en ute hela vintern av mmistag å dne överlevde en zon2 vinter med snö som skydd
inglan
Tror den måste förgrena sig igen för att blomma, men snabbast i blom tycker jag man får dem om man inte klippt alls eller bara lite. Jag klipper ner det som ser intorkat och dött ut på våren när de ska börjar en ny växtssäsong.
Kul att veta att de kan överleva ute i bra läge. Jag låter en ute i rabatten stå kvar varje år och sätter en ny till våren, för hos mig i zon 3 har de då aldrig klarat en vinter. Fast då skulle jag kanske täcka den och se om den lever till våren, kul att försöka! smile.gif

hälsningar Inglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon