Full version: Äppleskörden
Sven Karlsson
Har väntat på att ni skall skriva om eran skörd? Det är ju olika på olika platser. Vilka som har fallfrukt och vilka som inte har det? Vilka som har skorv och vilka som har fina äpplen? Om ni har äpplemask, om det sjilger sig bland träna? Vilka som gett lite äpplen och vilka som gett mycket? Hur utmärker Amorosa eller Aroma sig jämfört med andra träd i fruktmängd? Vilka frukter ni använder till mos? Vilka ni lagrar till vinterfrukt? M.M
Cilla
I Stockholmsområdet har träd i torra marker droppat frukten redan innan den mognade, medan de i bättre jorddjup orkade utveckla sina.

Fullt av rönnbär och därmed ingen rönnbärsmal i äpplena. Däremot en del äppelvecklare här och var, en mängd monilia på de känsliga sorterna, inte mycket skorv alls (inte ens på Lobo och Signe Tillish).

Torkan gjorde att många med tidig och medeltidig frukt inte fick många äpplen alls, medan de senare sorterna verkar ha utvecklats normalt efter det att regnen kom.

Aroma och Amorosa stånkar på som vanligt med rikliga skördar, också på unga träd. Oranie haft problem en tid på många ställen i zon 3, men i år kom det iallalfall lite äpplen på många av träden. Gravensteiner och Cox, Ribston och många andra sorter som inte alltid mognar fullt ut i Stockholm har i år gjort det. Många päronträd har haft rikliga skördar i år.

Personligen blandar jag helst många sorter till mos, inte bara en sort. Till paj använder jag gärna äpplen med tjocka skal om jag kan välja. Till torkad frukt äpplen som inte helt nått sin fulla mognad och inte sommarsorterna.
Vinterlagrar gör jag bara vissa år, inte denna. Det brukar bli mycket Åkerö och Melonäpple och på senare år lagrar jag i plastpåsar som jag suger luften ur. Inte så vackert lagringssätt som i lådor, men mycket effektivt.
Jan af Lisö
Cilla, har du någon erfarenhet vad gäller Amorosa och varannat-års-bördighet? Mitt träd, planterat 2002, hade 70 äpplen (och ändå tog jag bort 70% vid kartgallring) och jag är lite orolig att den strejkar nästa år. Hade inga äpplen i fjol.
Cilla
Jag tror att Birger kan detta bättre. Själv har jag ingen erfarenhet av att Amorosa skulle vara vartannatårsbärande mer än att alla sorter som har "dignande" år blir lite mindre fruktsättande andra året.

Odlare som jag talade med på Österlen upplevde inte ens at Åkerö var vartannatårsbärande. Men så kartgallrar de och skär bort mycket mer frukt än vi trädgårdsägare också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon