buzz
Jag har traskat runt på plantskolan hela förmiddagen utan att bli något klokare av det.
Jag vill ha ett träd som gärna får vara lite insynskydd också. Alltså bli ganska så tätväxande i kronan. Och bli sådär lagom högt...ähum, en sådär 3-4 meter.
Det ska stå ganska nära gatan så fruktträd och sånt går bort. Bor i Skåne.
Något tips?
Näcken
Kanske klotrobinia, fast det ger kanske inte insynsskydd, men annars stämmer det.

Eller någon form av hagtorn tex rosnehagtorn (bild från Alltomträdgård)

Ingo
Bollpilar får väldigt tät krona. Grannen tvärs över gatan har en; deras hus ser vi inte mycket av.
Pernillaheterjag
Silverpäron. Kallas för "Nordens olivträd" och är faktiskt ganska likt ett olivträd (åtminstone på avstånd...)
cato
Blodplommon, är ett trevligt träd med blodröda blad och vackra blommor på våren. Det blir drygt 3 m högt och ganska tätt.

Hälsningar
Cato
Ophelia
Hängkatsura, någon prydnadsmalus, mindre storlek av sorbus (typ Carmencita) smile.gif
buzz
Men vad detta är svårt! Någon somvill ge ett litet råd till...?blink.gif

Dessa har jag kvar på "kanske" listan.

*Silverpäron
*Blodplommon
*Katsura. Hur stor blir denna? Har sett bild på ett gigantiskt...Gulp!
*Prydnadsmalus. Har ej lyckats hitta bild på ett helt träd. Är det insynskyddande?
*Sorbus typ Carmencita. Ingen bra bild hittad.
*Purpurapel. Vad fint! Blir detta någorlunda insynsskyddande?
eugenia
Du bor ju i zon 1 el 2 så det finns MASSOR med vackra träd som är som du beskriver. Häggmispel och Prakthäggmispel t ex: Vita vårblommor+höstfärger,
Rönnsumak: Flikiga gröna blad+ höstfärger, Magnolia: Vårblommor+ tät grönska,
Japanska lönnar, Dvärgbjörk mm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon