inkyape
Köpte en kaprifol förra våren som klättrade på balkongens spalje, men som inte blommade.
Har haft kaprifolen i en stor kruka på balkongen över vintern, inbäddad i tidningspapper och frigolit, så den inte skulle frysa.
Nu har jag väntat att den ska slå ut, och det syns små små skott på grenarna, men nu är det den 29:e maj och det borde ju ha kommit mer än så. Har den förfrysit, eller kan den komma igång senare?
Vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Det har varit en ovanligt tuff vinter och många växter är senare än normalt. Skrapa lite på en gren är det grönt direkt under barken finns det liv.
Cilla
Om skrapningen visar brunt under barken är nästa steg att se om rötterna lever. Antingen genom att vänta och se och nya skott växer upp, eller genom att gräva fram den och skrapa på en grövre rot. Är den gulvit och frisk lever den.
goa_marie
Min kaprifol har precis kommit med tre blommor....det finns mängder av "blivande" men som sagt bara tre blommande för tillfället...Vi bor i Helsingborg och här nere är sommaren kommen så det är väl bara så att dom är lite sena...men den som väntar på ngt gott :-)
Kattmatte
Jag vet inte hur pass sent de slår ut. Min är grön och frodig och har massor med knoppar trots att jag gick hårt åt den i höstas och klippte bort det mesta av trasslet. Du kanske klippte ner den ovetandes i höstas också och då kanske den har lite problem att komma igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon