Full version: Omplantering Palm
Eva St
Har en Palm som det står Cycos Revoluta på. Har haft den i flera år och nu verkar det vara dags att ge den ny jord för rötterna tränger ur krukan. Men vilken sorts jord ska jag plantera den i
Eva St
Alexander-VG-zon3
det ska vara med A cycas en japansk kotte plam och den är ingen plam utan ett barrträd .

den gillar mager ogh igenomsläpplig jord och sen till våren gödar du den med kogödel .
Eva St
Ja hade för mig att den kallas Kottepalm det var därför jag tog för givet att den räknades till Palmer men hur som helst finns det någon färdigblandad jordpåse som stämmer in på mager och genomsläpplig jord ????????
Eva St
Alexander-VG-zon3
yuccaplam är inte heller en palm . när den bler väl stor och växer under goda förhållande så kommer där kottar på dom .
du kna ju ta katusjord och blanda upp den emd torv . eller tar du vanlig jord och blandar i grus,leca . och den gillar inte kemiskt gödsel då jag själv nästan dödad min lilla kotteplam på näringspinnar jag gav den emr näring och dne gulnade mer men så läste jag i en bok ingen frabriksgjord näring så mina får bara kogödsel som sen tillför jorden nåt .
Eva St
Ok Går genast iväg och ger den en ny boning med vanlig jord och grus Tack för hjälpen
Eva St
sudden
ska man plantera om yuccapalmer på samma sätt?
Alexander-VG-zon3
dom kan någ med ha vanligjord med leca i dom är inte så kräsna heller wub.gif så dom funkar någ dte mesta utom alltför blöta jordar
Eva St
Här är den nu omplanterad och klar hoppas nu den gillar behandlingen





Eva St
Alexander-VG-zon3
den var vacker wub.gif och underbar utsikct med

den skulle passabra vid vattnet . har du den ute på sommaren svjälv har jag mina stora ute nu i rabatten å sen dne lilla ska jag skydda på vintern då dom klara ner till -9c .
Eva St
På bilden står den i vårt uterum på sommarstugan och där står den i stort sett från april till fram i oktober november då vi flyttar hem får den följa med och står inne i huset hela vintern.. Något år har jag planterat den i en stor järnurna på framsidan men då gulnade den något så den verkar trivas bäst i uterummet. Vattnar ibland mitt i "bladrosetten" eller vad man nu ska kalla mitten på denna skapelse och rätt vad det är letar sig en ny omgång blad fram detta händer minst 1 gång/år
Och nej utsikten är det absolut inget fel på åtminstone inte en sommar som denna
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 22-10-2006, 01:03)
På bilden står den i vårt uterum på sommarstugan och där står den i stort sett från april till fram i oktober november då vi flyttar hem får den följa med och står inne i huset hela vintern.. Något år har jag planterat den i en stor järnurna på framsidan men då gulnade den något så den verkar trivas bäst i uterummet. Vattnar ibland mitt i "bladrosetten" eller vad man nu ska kalla mitten på denna skapelse och rätt vad det är letar sig en ny omgång blad fram detta händer minst 1 gång/år
Och nej utsikten är det absolut inget fel på åtminstone inte en sommar som denna
Eva St

kanse var järnet den gulande för sen plus iblan gör kotteplamer så utan att man vte varför iblan gulnar alla bladen och sen så blommar den . prova ha den ute på sommaren men avhärda den först på våren mot både solen å tempen om du vill .

varför vattnar du i mitten?? wink.gif smile.gif
Eva St
Fick rådet att vattna i mitten någon enstaka gång ibland av någon för länge sedan detta för att den lättare skulle sätta nya blad om detta har någon effekt har jag inte en susning om men nya blad kommer ju i alla fall och det är ju huvudsaken. Att gjutjärnsgrytan skulle vara orsak till de gulnade bladen tror jag inte snarare väder och vind. Kan ju vara ganska utsatt här alldeles invid Vänerstranden
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 22-10-2006, 23:53)
Fick rådet att vattna i mitten någon enstaka gång ibland av någon för länge sedan detta för att den lättare skulle sätta nya blad om detta har någon effekt har jag inte en susning om men nya blad kommer ju i alla fall och det är ju huvudsaken. Att gjutjärnsgrytan skulle vara orsak till de gulnade bladen tror jag inte snarare väder och vind. Kan ju vara ganska utsatt här alldeles invid Vänerstranden
Eva St

ska kankse prova det med vattnet.

väder är någ inga problem för den då min lilla har rullat utan kruka i snön förra vintern . jo dte är ju blåsigt å saltigt vid havet . kanske va för strak sol?? om du inte avhärdade den fröst men jag tror ändå att krukan kan ha gjjort det lite plus då för strak sol å salt å blås . men har man väl härdat dom så är dom inget lätt att döda då står dom imot både orkaner å bränder
Eva St
Ja inte vet jag avhärdad var den ju och något salt finns ju definitivt inte vid Vänern. Men nu ser den ju ut att må som en prins så det är bara att hoppas att den fortsätter så efter min omplanteringsbehandling
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 23-10-2006, 00:26)
Ja inte vet jag avhärdad var den ju och något salt finns ju definitivt inte vid Vänern. Men nu ser den ju ut att må som en prins så det är bara att hoppas att den fortsätter så efter min omplanteringsbehandling
Eva St

hmm jag tror någ att dte var järnet wink.gif men man vet aldlrig det kna har varit vädret med
haha vad dum jag är fcik en blackout det är ju en sjö

jo dne är jätte fin och den komemr någ fårtsätta att må som en prins wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Eva St @ 22-10-2006, 23:53)
.........Fick rådet att vattna i mitten någon enstaka gång ibland av någon för länge sedan detta för att den lättare skulle sätta nya blad.............

Ja det är riktigt smile.gif I allafall om man ser att det är nya blad på gång. Sedan mår kottepalmen även bra av att bli duschad med blomspruta någon gång emellan åt.
Eva St
laugh.gif
Vad bra då är jag inte helt fel ute. Visst ska den få sig en dusch emmelanåt
Eva St
West Palm C
Först och främst, Fantastisk fin cyca du har Eva St !.

Dräneringen är A och O för denna fantastiska växt. Jag planterarade om min i en hemmagjord mix av planteringsjord plus rejält med orkidekompost (blomsterlandets) och i botten rejält med leca för dräneringen. Den mår fint trots dåligt ljus nu i dec/jan, står österläge i köket men i April åker den ut på terrassen. Den får sparsamt med vatten nu på vintern samt en liten dusch med blomsprutan. Skall prova det där med vattningen du nämnde.

Än en gång, en otroligt fin cycas du har, hoppas det mår bra fortfarande.
Eva St
rolleyes.gif biggrin.gif wub.gif
Åh vad glad jag blir att du tyckte den var fin. Kan meddela att den mår lika bra fortfarande och nu står den i vardagsrummet efter att vi flyttat hem från stugan ska försöka ta en ny bild så du ser att den trivs även på vintern trots att den inte får så mycket ljus nu eftersom den står en bit in i rummet
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon