Katti med torpet
Har en kompis som förtvivlat letar efter växter som skulle kunna trivas på hans dåligt dränerade tomt. Jag har massor med förslag på vackra fuktälskande perenner men han vill ha högre växter eftesom de skall skymma en tråkigt garagevägg. Gärna små träd eller buskar. Ytan är dock ganska liten så det får inte vara FÖR stort men ändå något som ger lite struktur. Han är inne på fruktträd, hur klarar de stående vinterfukt?
Zon 3-4, halvskugga-sol. Fuktproblemet är mest påtagligt vår och höst.
Katrina
Jag vet inte hur fruktträd klarar ett sånt läge... wink.gif
Körsbärsträd gör det inte, törs jag påstå...

Men det finns andra träd som skulle funka på platsen;
- silverpil
- bollpil
- häggmispel
- guldal
- klibbal, flikbladig

Bilder finns på Google

Kanske skulle rhododendron gå bra, men vet inte säkert...
Cilla
Fruktträd klarar inte stående väta utan att bli sjuka, särskilt inte om det är vår/höstsankt under trädens ungdomstid. Äldre fruktträd som drabbas av sankmark överlever, men får mycket ofta kräfta, som är en elak svamp som partiellt dödar trädet.

Katarinas förslag är mycket bättre, och tilläggas kan att många slingerväxter kan klara sanka förhållanden. Bokharabinda gör det definitivt, och den kan täcka en vägg mycket forttare än ett träd.
Anders zon III
En upprättväxande svartvinbärsbuske skymmer en del av en garagevägg och ger ju nåt att plocka och äta om han var ute efter det. Den kan också spaljeras mot själva väggen. Tål vätan utmärkt.
Ewa L
En Ornäsbjörk borde väl kunna trivas, frågan är väl bara hur hög den blir? Någon annan slags Björk? ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon