Full version: Höstfynd idag!
Jenny & Vilda
Blir bara tvungen att berätta om mina höstfynd jag gjorde på plantagen igår

Clematis Ville de Lyon (röd)
Clematis Mrs Bateman (vit)

samt en fläder (Sambucus nigra)

för bara ca 75 kronor !!!! Hade kunnat köpa massor mer men ekonomin tillät egentligen inga inköp alls så jag är nöjd ändå...

Veckan är räddad! wub.gif wub.gif wub.gif

Har just planterat dem ute i trädgården, nu verkar det som att höstjobbet i trädgården är färdigt.
Carex
oj, det var billigt! Grattis till inköpen, håll koll på flädern så att den inte sprider sig ohämmat. Clematis är jättefina!
kristerh
Jag var oxså iväg o fyndade igår, köpte en stammad dvärghagtorn för 98:-
köpte även 1 stammad hängkaragan för 125:-
såg att de hade 1 hängblodbok för 185:- den är jag oxså sugen på wink.gif
får åka dit igen senare i veckan unsure.gif
Boxer
Ville de Lyon är jättefin. smile.gif
Jenny & Vilda
CITAT (kristerh @ 30-10-2006, 13:12)
Jag var oxså iväg o fyndade igår, köpte en stammad dvärghagtorn för 98:-
köpte även 1 stammad hängkaragan för 125:-
såg att de hade 1 hängblodbok för 185:- den är jag oxså sugen på wink.gif
får åka dit igen senare i veckan unsure.gif

Bra fynd! Träd är egentligen himla billigt med tanke på vad man (såsmåningom) får för pengarna...
Jenny & Vilda
CITAT (Boxer @ 30-10-2006, 13:19)
Ville de Lyon är jättefin. smile.gif

Låter bra det. Jag har bara sett den på bild men hoppas att den gör sig bra tillsammans med mrs Bateman, de ska få klättra på en gammal tvättställning smile.gif
Jenny & Vilda
CITAT (Carex @ 30-10-2006, 01:14)
oj, det var billigt! Grattis till inköpen, håll koll på flädern så att den inte sprider sig ohämmat. Clematis är jättefina!

Är det sådana risker med den? Kanske inte i min zon(4), har knappt sett några jättefläder häromkring iallafall. Tycker de är myyycket vackra, både på höst o vår...
Näcken
Här i skåne växer de nästan som ogräs, mest överallt. Men hålls det efter blir de fina, en granne har en stor vacker buske som nästan är ett träd.
Sommartorparn
CITAT (Jenny & Vilda @ 31-10-2006, 13:48)
CITAT (Carex @ 30-10-2006, 01:14)
oj, det var billigt! Grattis till inköpen, håll koll på flädern så att den inte sprider sig ohämmat. Clematis är jättefina!

Är det sådana risker med den? Kanske inte i min zon(4), har knappt sett några jättefläder häromkring iallafall. Tycker de är myyycket vackra, både på höst o vår...

Inte sprider den sig med rotskott vad jag vet, däremot med frön, (gärna inne i andra buskar eftersom fåglarna sitter där o skiter). Men håller man bara koll och tar bort dom innan dom blir för stora så är det inget problem.

Har alla plantagenbutiker rea?
Jenny & Vilda
CITAT (Sommartorparn @ 02-11-2006, 00:10)
CITAT (Jenny & Vilda @ 31-10-2006, 13:48)
CITAT (Carex @ 30-10-2006, 01:14)
oj, det var billigt! Grattis till inköpen, håll koll på flädern så att den inte sprider sig ohämmat. Clematis är jättefina!

Är det sådana risker med den? Kanske inte i min zon(4), har knappt sett några jättefläder häromkring iallafall. Tycker de är myyycket vackra, både på höst o vår...

Inte sprider den sig med rotskott vad jag vet, däremot med frön, (gärna inne i andra buskar eftersom fåglarna sitter där o skiter). Men håller man bara koll och tar bort dom innan dom blir för stora så är det inget problem.

Har alla plantagenbutiker rea?

Ingen aning, men jag var i Gävle o handlade. Där fanns det massor med rosor o Clematis kvar. En del perenner och lite buskar o träd också...
renate
Min fläder har växt till sig till ett respektabelt träd på kommunens sida.I år skördade jag fläderbären och gjorde saft av dem,jättegoda.
Fläder sprider sig med frö såm fåglarna släpper ifrån sig.De unga plantorna är lätt att känner igen genom lukten.En del sätter jag i krukor till växtloppis. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon