inglan
Vilket är bäst för perennerna, att klippa bort allt dött eller vänta till våren? Det ser ju ganska skräpigt ut tycker jag, men jag tror jag läst någonstans att de är bättre skyddade av att inte klippas ner nu. Dessutom ska det visst vara lite ätbart för småfåglarna vad gäller fröer och så.
Jag har inte brukat lägga granris över annat än rosorna, så det blir ju väldigt kalt om allt klipps ner nu, men ser mer städat ut. Hur gör ni?

Undrar Inglan unsure.gif
Lady Hamilton
Jag brukar låta perennerna vara tills våren smile.gif Är övertygad om att plantorna mår bäst då
Alexander-VG-zon3
det skyddar ju . sen så kommer inte regn åt på samma vis heller
inglan
Tack för svar och precis det jag hoppades på! biggrin.gif
Lika roligt som trädgårsarbetet är på våren då det kliar såå i fingrarna på mig, lika tråkigt tycker jag det är nu i slutet på hösten. Men nu är det bara dahliorna som ska upp då, sen är jag klar. De blommade så fint bara för en vecka sen och nu har vi haft -6 grader två nätter. Fast det ska nog gå bra att gräva upp, har varit sen förr! wub.gif

Hälsningar Inglan smile.gif
ewa zon 3
du har redan fått bra svar och jag klipper inte ner heller. Här norr om Stockholm finns det inte alltid skyddande snötäcke och då är de bra med lite "rufs" ovanpå som skyddar. Löjtnantshjärta tex brukar sticka upp tidigt och då skyddar de gamla växtdelarna mot både frost och den starka solen.

/Ewa
kerstin z5-6
och skulle man få för sig att klippa prydnadsgräs på hösten så ruttnar de ..
vänta lugnt på vår -men klipp av de fröställningar på växter som du tycker är för glada i att sprida sig smile.gif
inglan
Tack, där sa du nå´t! Vet inte hur man utrotar engelsk vallmo laugh.gif men jag gör mina tappra försök att decimera antalet.....fullständigt meningslöst känns det som!;)
Tur att de är vackra när de blommar iaf! smile.gif
En del perenner kämpar man mot minst lika mycket som ogräset ibland. wub.gif Det finns de som har värre rötter än maskrosor ju! mad.gif

Hälsningar Inglan smile.gif
Tezzla
Jag klipper inte ner. Dels är det ju bra för växten med lite extra skydd och dels tycker jag det är vackert när frost och snö lägger sig på på blad och grenar wub.gif
zaaritha
Klipper ner perennerna på våren!
Nu ger ju fröställningarna mat åt fåglar, t.ex.
Mia, zon 3
Jag sällar mig till majoriteten... klipper ingenting (i stort sett) så här års, utan tar rubbet till våren. Och då brukar jag finklippa riset direkt i rabatten, så det blir direktkompostering, så att säga. Jag tycker det förbätrar fukthållningen i jorden också, det blir ju lite marktäckning av bara farten. Fast jag har lärt mig att gör asom Kerstin skrev - ta bort vissa fröställningar innan jag finklipper... Det har varit några år av digitalis- och kungsljusinvasion....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon