Full version: Spaljéträd
kollba
Jag har skaffat en kolonilott och vill gärna ha lite äpplen o päron där men den enda lösaningen jag kan se med den begränsade yta som finns är att sätta en spaljé med träd. Nån här som har pysslat med det och vill dela med sig av erfarenheterna ?
Big Gardener
Det finns mycket att berätta om du vill ha rent allmänna tips. Så jag rekommenderar dig att läsa en allmän bok om spaljering av fruktträd. En lätt start kan vara "Spaljera frukt" av L.E Samuelsson och Ulf Schenkmanis.

Återkom därefter med mer specifika frågor så kan vi säkert hjälpa dig på många sätt. Rent allmänt kan jag säga att man bör välja träd med svagväxande grundstammar vilket kan vara nog så svårt att hitta.
Kajsa
Vi har tre äldre spaljéträd som vi haft över 20 år, du kan kika i mitt album.
kollba
En av de saker jag funderar på är om jag skall göra som på dina bilder Kajsa, eller om jag skall låta träden växa i solfjädersform.

En annan fundering är om det räcker med ståltrådsspaljé. Eftersom det är en kolonilott så har jag ingen vägg att fästa spaljén mot. Det blir impregnerade stolpar nedbankade i backen och då kanske ståltråd blir för klent ?
Cilla
Det finns många sätt att ha frukt på liten yta; spaljéer mot väggar i olika former, fristående spaljéer med träd som från början beskärs som tvådimensionella, och frukthäckar i olika former. Här finns några bilder http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm#Äppelträd

Persika, plommon och körsbär gör sig bättre i fria tvådimensionella former eller solfjädersformer eftersom de inte så villigt låter sig styras hårt som äpple och päron gör. Friare former på äpple och päron eller spaljerade dito är svårare att hålla och få starkt fruktbärande än de lite striktare formerna.

Ståltråd på 3-5 mm eller inplastade sådana brukar räcka om man väljer päron eller äpple i rak spaljé. Tunnare trådmaterial brukar skära in i grenarna. Väljer man stolpar i metall behöver man inte så kraftiga störar som behövs med trä.

Söker du med ordet "päronhäck" i denna avdelning finns bilder på fristående spaljéhäckar där stolpar och ståltråd syns.
kollba
Sökfunktionen verkar tyvärr vara satt ur spel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon