Full version: Resa men vart...
Kajsa i Arvika
Det här har ni säkert pratat om tidigare men jag frågar ändå...

Sitter och funderar lite över möjliga utflyktsmål till nästa vår och sommar, trädgårdsrelaterat behöver väl inte nämnas... wub.gif

Har ni några personliga smultronställen ni vill dela med er av I sverige men gärna även utomlands... ? Någon speciell tid på året man ska vara där..?

Också nyfiken på om ni kan rekommendera typ plantskolor med brett utbud och trädgårdsmässor..
olgak
Nej tyvärr har jag inga bra förslag (förutom själklara Rosendal på Djurgården i Stockholm - ett måste flera ggr/år för mig), men väntar tillsammans med dig på intressanta tips smile.gif!
kerstin z5-6
Alhambra-andalusia- kan erbjuda en riktig skönhetsupplevelse -
Dit åker jag gärna tillbaka .
Trädet (ZonV)
Jag var här i slutet av maj, kan reka det om du vill se Rh. och träd!

http://www.ntnu.no/vmuseet/hager/svinvik/s...invik_engl.html
mulle
I somras var jag med en åländsk buss till England och tittade på en massa trädgårdar i hela södra delen av landet.
Jag ska sätta in bilder så småningom.
Underbart - helt ljuvligt!
Men det finns ju en massa fint överallt, bara att åka runt i Sverige tycker jag att är givande.
Holland, Frankrike, Italien.
För ett år sedan skulle jag ha gett dig rådet att välja ett resmål som också i övrigt lockar dig.
Nu efter England vet jag inte riktigt... Vi konsumerade trädgårdar så att jag under hela resan varken såg en sevärdhet eller pub...
Det var växter och sova, växter och sova, växter och sova! tongue.gif
Mulle
cia73
Om du är intresserad av att besöka österbotten här i Finland så tycker jag att det finns några bra ställen här nära Jakobstad. länk aspegrens trädgård I Jakobstad finns även Sunds trädgård och ca 20 km utanför Jakobstad finns Bomqvist plantskola
Så om du nångång har vägarna hit till Finland glöm inte att besöka dessa ställen!
cia73
Blää. Funkade inte. Försöker på nytt..sunds trädgård, Blomqvist planskolaAspegrens trädgård Jakobstads gröna kultur arv
Betty
CITAT (cia73 @ 14-11-2006, 11:30)

Sh*t vad jag får hemlängtan...! wub.gif rolleyes.gif

Kan i övrigt bara instämma i att Jakobstad verkligen är värt ett besök - dessutom talar man svenska. smile.gif
fruberglund
Australien biggrin.gif wub.gif
Betty
Och vill man inte resa ända bort till andra sidan av jordklotet (de har väl vinter där när vi har vår och sommar) så kan jag varmt rekomendera Grekland. wub.gif
Kajsa i Arvika
Oj så vackert Jakobstad verkar vara wub.gif Har aldrig varit i Finland men det är helt klart ett alternativ!!

sad.gif Saknar England!! Jobbade där i cirkus två år (aupair) i Hampshire och London..Kommer ihåg att jag slogs av vilken otroligt frodig grönska det var, våren kom så tidigt och det fanns sju meter höga rhododendronbuskar i skogen...!!! blink.gif Annat än granskogen hemma i Värmland det!! biggrin.gif
Min favorit i London är Kew gardens, där kan jag knalla runt i timmetal, dricka lite the och knalla ett par timmar till..
wub.gif wub.gif

I Sverige är Gotland en favorit med alla vackra orkidéängen, DBW och rosorna som klänger på ringmuren.. vackert som i en saga..
kerstin z5-6
Hur kunde jag glömma dem -De finska plantskolorna som nämns -området kring dem med !
Var på en fantastisk trädgårdsresa med buss via Luleå trg sällskap på försommaren till alla de nu nämnda + en till som bara hade ovanliga perenner -rek verkligen alla !
ska göra om den resan så fort tillfälle gives -jätebra priser var det med smile.gif
cia73
Kerstin, nu gjorde du mej nyfiken. Var har ni varit och handlat ovanliga perenner? Jag bor endast 7 km från Jakobstad så jag brukar besöka Sunds och Blomqvist trädgård ca 1 gång i veckan. laugh.gif
kerstin z5-6
jaha nu ska vi se hur bra jag är på Finska ... taimisto är plantskola ..vi stannade vid varje sådan skylt , men just denna hette Särkkänen ? med resevation för felstavningar -Rosorna ..! Ovanliga sorter jag aldrig sett här, Aurora, 'Tsaritsa Severa'tex mmmm
Men mest ..perennerna vilka roliga sorter !
tex denna blå Akleja med gigantiska blommor -bilden har jag lånat av berit , mitt ex är ännu för litet
Eftersom vi körde över haparanda så ligger denna plantskola norrut från dej o Blomkvists kanske 1-2 tim bilfärd om jag ska gissa smile.gif

Kajsa i Arvika
ååååhhh, vilken vacker akleja!! wub.gif

Hade ingen aning om att Finland var ett sådant trädgårdsland.. måste utforskas mera... biggrin.gif

Grekland är vackert, Korfu rekommenderas!
Pesco
Södra England och Cornwall. Trädgårdar till tusen. Hyr bil och bo på B&B. Sissinghurst, Lost Gardens of Heligan...oj jag ska inte sitta här hela morgonen, men det finns, massor! Och fint!

Jag åkte Södra England, via Cornwall, upp till Wales och tillbaka i maj.
cia73
Tackar Kerstin för tipset! Särkän perennataimisto har jag faktiskt kört förbi några gånger på väg till Uleåborg. Måsta stanna där nästa gång. rolleyes.gif
kerstin z5-6
wink.gif Lite felstavat var det -tur du förstod ändå smile.gif
Christa
Trädgårdsamatörerna har en del på sin sida.

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ (gå in under "länkar")

Finns mycket både under "Botaniska trädgårdar" och under "Privata trädgårdar".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon