Full version: Magnolia,
mulle
Rabatten vid min Magnolia x loebneri Leonard Messel har nu fått en annan form och med det plats för ytterligare två magnolior.
Vilka skulle ni välja som Leonards kompisar?

Jag bor i zon 2-3 och växtplatsen är mycket skyddad. Leonard Messel blommade rikligt i år.

Stjärnmagnolian Royal Star har jag också men på en annan plats. Inga andra.

Mulle
Anders zon 1
Kanske en 'Merril' skulle passa? Härdigheten är inget problem (klarar zon 4) och den får vackra, helt vita, väldoftande blommor på bar kvist. En nackdel kan vara att den med tiden förmodligen kräver en hel del utrymme. Enligt uppgift ska den vara mer storväxt än 'Leonard Messel'. Om utrymmet inte är något problem kan 'Galaxy' också vara ett alternativ. Den blir ett träd med tiden och får stora, rosa blommor relativt sent på våren i samband med lövsprickningen. Härdigheten lär vara tillräcklig för åtminstone zon 3.
mulle
Nu har jag kollat upp både Merril och Galaxy - båda är ju alldeles ljuvliga!
Mulle
Jan af Lisö
Det finns ju så många fina magnolior som borde vara härdiga i zon 2-3. Vilka färger vill du ha, hur stora träd/buskar??

'Galaxy' är en fin magnolia, rosa. Köpte i våras en hos Zetas, stamträd 3 meter högt för under 1000:- lappen, man tror knappt det är sant....

Vill du ha en gul så satsa gärna på 'Yellow Bird' eller 'Sunsation'. 'Sunsation' måste nog köpas via postorder från utlandet.

Vill du ha vit så är sieboldii, 'Pegasus', 'Aashild Kalleberg' tänkbara alternativ. Det finns även mer spännade sorter som t.ex 'Sayonara'. Sieboldii och 'Pegasus' finns i svenska plantskolor. Min 'Charles Coates' hade fina blommor i somras, finns också att få tag på i Sverige.

Vill du ha rosa så kan ju 'Daybreak' vara ett alternativ. Vill du ha en som är härdig med helt annorlunda blomfärg som det finns 'EvaMaria'. Det lär också vara den som blommar under längs tid i svenska förhållanden.

I mitt album har jag bilder på blommorna hos 'Yellow River '(troligen ej härdigt i zon 2-3), 'Galaxy', 'Yellow Bird', 'Charles Coates' samt sieboldii.

För mera bilder kolla gärna
Magnoliastores hemsida.
mulle
Jag var så förtjust i Leonard Messel i år och Jag är kanske främst nu ute efter att både förstärka och förlänga min njutning.
Jag är lite osäker på om jag vill ha en explosion av prakt på en och samma gång eller satsa på träd som förlänger säsongen. Därför tänkte jag att jag samlar era tips och sätter mig ner och funderar innan jag gör mitt val.
Just här skall det nog inte vara gult, rosa toner och vitt passar bäst.
Men det finns plats på andra ställen....
rolleyes.gif
Mulle
thomaswahlqvist
Hej Jan
Nu har jag beställt en Yellow lantern, jag har även bokat en Leda och en Stellata Alixeed hos Bulk, Alixeed skall ju bilda ett fint stamträd. Undra om det går med en Leda?? Ca 700 kr för de två sistnämnda hos Bulk, inkl allt, frakt etc.
fruberglund
CITAT (thomaswahlqvist @ 14-11-2006, 17:06)
Hej Jan
Nu har jag beställt en Yellow lantern, jag har även bokat en Leda och en Stellata Alixeed hos Bulk, Alixeed skall ju bilda ett fint stamträd. Undra om det går med en Leda?? Ca 700 kr för de två sistnämnda hos Bulk, inkl allt, frakt etc.

Bulk??? Jamen berätta mer människa, finns ju fler som kanske vill ha Magnolia!!! wub.gif
thomaswahlqvist
Jo Bulk är lite av en uppstickare vad det gäller export av växter till privata trädgårdälskare, om man jämför priserna på Esveld , Magnoliastore och Bulk, finnar man att valet blir Bulk.
Sen så tycks de vara ensamma om att ha Magnolia Stellata Alixeed, den går inte att hitta i deras ordinarie listor, man måste ringa eller mejla och höra efter lite, men nu har jag funnit denna underbara Magnolia och söker efter ett bra ställe att ha den på, förmodligen blir det i trädgården :-)Fru berglunds länk som säger mer än tusen ord
fruberglund
CITAT (thomaswahlqvist @ 14-11-2006, 23:38)
Jo Bulk är lite av en uppstickare vad det gäller export av växter till privata trädgårdälskare, om man jämför priserna på Esveld , Magnoliastore och Bulk, finnar man att valet blir Bulk.
Sen så tycks de vara ensamma om att ha Magnolia Stellata Alixeed, den går inte att hitta i deras ordinarie listor, man måste ringa eller mejla och höra efter lite, men nu har jag funnit denna underbara Magnolia och söker efter ett bra ställe att ha den på, förmodligen blir det i trädgården :-)Fru berglunds länk som säger mer än tusen ord

Tack för det wub.gif

Blir att botanisera där lite senare...ligger bookmarkad nu smile.gif
Jan af Lisö
Leda har jag suktat efter, men den är nog inte härdig i Stockholmstrakten, hoppas det går bättre ute på ön. Har för mig att den är lite som en lian och måste bindas/spaljeras. Blir kul att höra hur den utvecklas hos dig.

700:- för två magnolior låter ju som nästan gratis; när jag beställde 3 stycken från Burncoose så kostade de 3300:- tillsammans. Då har du kanske råd att satsa på ovanliga magnolior på härdighetsgränsen.

Så ser mina anteckningar om Leda ut:
Olav: Härdighet: H2-H3; Betyg: ***** (högsta); 'Leda' is another very promising campbelli like plant
Magnoliastore.com: Wims Favorits; Härdig ner till -18 gr; Pelarform
Eisenhut: Tidig blomning
Övrigt: Helt härdig i Danmark och blommar i sen April! Dock knepigt växtsätt är, nästan som en lian och står inte själv.
thomaswahlqvist
Ja det skall bli spännande, speciellt Alixeed som är så svår att få tag på.
Totalpriset för dessa med frakt och pack kostnad blev 77,75 Euro.
Ledan kostade bara 15 Euro.
Yellow lantern är inte fy skam den heller, visserligen mycket blek i färgen men med stora blommor, och förmodligen skall den gå att sticklingsföröka (hyfsat lätt. :-) ) Och vem vet kanske blir trädgården självfinansierande i framtiden.
Janne
Hej
Janne
Hej
jegi
God afton
susa
Hej

vilken är adressen till Bulk? Jag ska beställa en Stellata Keskei som kompis åt min Leonard Meesel, har också en Satisfaction och en Merril där i rabatten.

Inför nästa år är jag också på jakt efter en Aashil Kalleberg, lyckades inte få tag på någon förra året och tänkte prova magnoliastore. Men bulk låter ju intressant.

Susa
Jan af Lisö
Om jag inte minns helt fel så fanns Aashild Kalelberg i årets tillgänglighetslista från magnoliastore.com, hette dock bara Kalleberg.

Bulk's web är: Bulk.

Var fick du tag på en 'Satisfaction'? Hade den bra rötter vid planteringen ? Läste nämligen att de tar sig inte i Skandinaviens kalla klimat om deras rötter beskärs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon