Full version: Vinterförberedelser
Halli
Hej!

Det är vår första vinter i trädgården och jag behöver tips på hur jag ska sköta den! Vi har olika slags rosor här och där och jag undrar om jag ska klippa ner dem något? Eller åtminstone klippa bort nyponen?

Sen undrar jag hur ni gör med lövhögar. Ska jag lägga löv i rabatterna för att skydda växterna, eller ska jag ta bort alla löv så att inte sniglar övervintar därunder?????? blink.gif blink.gif blink.gif

Tacksam för alla tips! wub.gif
Ciczi
Nej, klipp inte rosorna nu. Låt dem vara över vintern och klipp dem när björken har musöron.

Vad gäller lövhögar så gör man som man själv vill. Vill man ha dem så behåll dem och vill man inte ha dem så ta bort dem. Jag brukar göra en stor hög varje höst som sedan min egen kotte brukar sova i under vintern. Jag har en igelkott som kommer varje år. Han sover i den högen. Sedan brukar jag lägga lite runt vissa känsliga växter och sådär men annars får trädgården vara som den är när det blivit höst

mvh Ciczi
Lena i Torslanda
Jag tar vara på löven. Det mesta hamnar under buskarna - framför allt mina Rhododendron får ett rejält lövtäcke runt fötterna. Resterande löv hamnar i en speciell kompost för surjordsväxter. Har mest eklöv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon