Avesta-Mia
Hej hej.
Vi bor i ett villområde där vi inte har häckar eller insynsskydd. Har grannar på tre sidor. och vi villl nu sätta häck till höger och rakt fram. Till vänster har grannen satt ett staket som vi inte vill ha ( eller se) men det är som det är. Det får vi ta...

Vilken häck växer snabbt, blir tät och riktigt hög, men inte trädhög så grannen överskuggas smile.gif

Den ska funger dels som insynsskydd och dels som vindskydd.

kan nämna att det är ett gammalt villaområde från 30talet med gamla hus, så det bör harmonisera med detta.

Bli mycket glad för hjälp.

MIA
Karrolina
Jag tänker som vanligt på tuja. men den måste nästan klippas. Annars blir den väldigt hög med tiden. Fast det finns sorter som blir lägre än den vanliga brabanten men då kostar de mer och växer saktare. Men tät och grön på vintern dessutom.

Till nackdelarna kan sägas att den är ganska dyr. Och ska helst sättas med tre plantor per meter om det ska bli riktigt tätt. Och så är det VÄLDIGT noga med vattningen. Fast jag tycker att det är värt det. Vet inte riktigt om den passar in i ett 30-tals område dock.

Ett annat tips är att kolla runt i området och se vad andra har. Hittar ni något fint så vet ni ju att det trivs med jorden.

Det är förresten väldigt svårt att hitta något som växer snabbt om det inte ska vara friväxande. Klippta häckar ska man bara släppa upp 20-30 cm om året. Tujan låter man ju vara "friväxande" på höjden tills den nått slutlig höjd.

Kanske lite hjälp iallafall.. huh.gif

Ni kan ju förresten sätta häck innanför grannens staket på er sida så slipper ni se det...
Fenja
Du kanske kan hitta något passande här, kolla dock att buskarna är härdiga i din zon innan du köper dem!!

Buskar i sol till halvskugga
Sluthöjd: 0,7-1,2 m

Aronia melanokarpa 'Hugin' liten svart aronia
Buxus sempervirens 'Faulkner' buxom
Chaenomeles x superba hybridrosenkvitten
Clethra alnifolia konvaljbuske
Cotoneaster integerrimus oxbär
Cotoneaster 'Skogholm' skogholsoxbär
Cytisus nigricans 'Cyni' svartginst
Daphne x burkwoodii 'Somerset'
Daphne mezerum tibast
Euonymus alatus 'Compactus' låg benved
Exocorda x macrantha 'The bride' pärlbuske
Hypericum erectum 'Gemo' buskhypericum
Kalmia angustifolia 'Rubra' smalbladig kalmia
Mahonia aquifolium mahonia
Physocarpos opulifolius 'Dart's Gold' gulbladig smällspirea
Physocarpos opulifolius 'Nanus' dvärgsmällspirea
Potentilla fruticosa 'Abotswood' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Goldfinger' ölandstok
Potentilla fruticosa 'Maanelys' gul ölandstok
Potentilla fruticosa 'Sandved' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Tangerine' orange-röd ölandstok
Prunus tenella 'Fire Hill' dvärgmandel
Prunus triloba rosenmandel
Pyracantha coccinea 'Anatolia' eldtorn
Salix lanata ullvide
Spirea betulifolia 'Tor' björkspirea
Spirea callosa 'Odensala' norrlänsk praktsppirea
Spirea japonica 'Shirobana' brokspirea
Spirea nipponica 'June Bride' girlandspirea
Spirea nipponica 'Snowmound' girlandspirea
Symphoricarpos x chenaultii hybridsnöbär
Syringa meyeri 'Palibin' dvärgsyren

Buskar i sol till halvskugga
Sluthöjd: 1,2-2,0 m

Acer palmatum 'Dissectum' japansk fliklönn
Aronia melanocarpa v.elata svart aronia
Berberis koreana koreansk berberis
Cornus alba 'Guchaltii' gulbrokig kornell
Cornus alba 'Argenteo marginata' guldkornell
Cotoneaster lucidus häckoxbär
Cytisus praecox vårginst
Euonymus alatus vingad benved
Forsythia mandschurica manchurisk forythia
Forsythia ovata tidig forsythia
Hydrangea arborescens 'Grandiflora' vidjehortensia
Ilex meserveae 'Blue Agel' blå järnek
Lonicera ledebourii skärmtry
Lonicera involucrata 'Lycksele' skärmtry
Lonicera syringantha syrentry
Magnolia stellata stjärnmagnolia
Malus sargentii E bukettapel
Paeonia suffriticosa trädpion
Philadelphus 'Mont Blanc' smultronschersmin
Prunus x cistena svartplommon
Ribes sanguineum 'Koja' röd rosenrips
Ribes alpinum 'Schmidt' måbär
Rubus odoratus rosenhallon
Salix purpurea 'Nana' dvärgrödvide
Spirea x billardii klasespirea
Spirea x cinerea 'Grefsheim' brudspirea
Symphoricarpos albus 'White Hedge' snöbär
Syringa mirophylla 'Superba' småbladig syren
Viburnum carlesii luktolvon
Viburnum x juddii

Mvh Fenja
carren
Idealet vore ju något som spurtar till två meters höjd på ett par år och sedan stannar i växten. Problemet är att någon sådan växt inte finns tongue.gif

Jag tycker att ni ska strunta i kravet på att häcken ska vara snabbväxande. Ni ska väl bo länge i huset och kanske med tiden skapa en vacker trädgård kring det. Planera utifrån det istället för att bara ha bråttom. Det är inte svårt att gräva ner tuja, poppel, hägggmispel eller något liknande snabbväxande men om ni är trädgårdsintresserade så kommer ni att svära över den häcken senare när ni får kämpa med att hålla den nere i höjd och med aggressiva rötter som vill ta all näring från annat ni planterar i närheten. För sådant som växer kraftigt över jord gör det även under jord...

Jag tycker att ni ska satsa på en häck ni tycker är vacker och under tiden så skapar ni det insynsskydd ni behöver runt uteplatser och liknande med lite snygga spaljeer, staketsnuttar, eller en och annan strategiskt placerad buske.
mulle
Och jag igen tycker ju att den snabbväxande häggmispeln är ett träd med massor av kvaliteter. Och den skjuter inte rotskott och det är inte heller några problem att plantera under den.
Mulle
Ophelia
CITAT (carren @ 19-11-2006, 21:46)
Jag tycker att ni ska strunta i kravet på att häcken ska vara snabbväxande. Ni ska väl bo länge i huset och kanske med tiden skapa en vacker trädgård kring det. Planera utifrån det istället för att bara ha bråttom.

Jag tycker att ni ska satsa på en häck ni tycker är vacker och under tiden så skapar ni det insynsskydd ni behöver runt uteplatser och liknande med lite snygga spaljeer, staketsnuttar, eller en och annan strategiskt placerad buske.

Hur klokt som helst smile.gif

Välj utifrån vad ni tycker är snyggt i hjärtat (och som passar bra till omgivningen) annars kan du/ni gå och störa er till förb....else på häcken sedan. Inte roligt att lägga ner tid och pengar på någon ni egentligen inte alls är nöjda med.

Syren fungerar väl alltid bra till ett sådant hus (finns mycket vacker där), annars är ju rosenhäck passande. Fenja ger massor av trevliga tips på olika sorter. Är själv personligen mycket kär i bukettapel, annars är ju spirea ett bra förslag (blommar dock över ganska snabbt).
josohl
Bergsbambu (Fargesia murieliae) eller idegran (Taxus baccata ) kanske? Båda är vintergröna, växer ganska snabbt och går bra att klippa när man är nöjd med höjden.
Personligen tycker jag inte det är nödvändigt med 30-tals-stil på växterna, det är väl kul med lite kontraster?
Jan af Lisö
Kan man ha Tuja i närheten av päron utan risk för päronrost ???
Cilla
Jag har inte sett någonstans att tuja är värdväxt för päronrost. Informationen om vilka specifika arter som gör det varierar lite men tuja har aldrig förekommit.
Helen i Skåne
Om husen är från 30-talet finns det inte mycket avenbok i kvarteret då? Den kan man köpa "färdig" och den tätar sig snabbt. Vi har gjort det i vårt kvarter, bor i sk engelskt radhus där ALLA trädgårdarna har avenbok. Jättefint! Kolla min hemsida så ser du. smile.gif
Ophelia
CITAT (Helen i Skåne @ 24-11-2006, 17:31)
Om husen är från 30-talet finns det inte mycket avenbok i kvarteret då? Den kan man köpa "färdig" och den tätar sig snabbt. Vi har gjort det i vårt kvarter, bor i sk engelskt radhus där ALLA trädgårdarna har avenbok. Jättefint! Kolla min hemsida så ser du. smile.gif

Vilken vacker trädgård biggrin.gif

Välplanerad och trevlig. Tyckte mycket om trädgården. Verkar inte vara "svårskött", bra växtval som ger fägring (både grön och blommig) året runt smile.gif
mulle
En ljuvlig trädgård, mycket vacker och charmig!
wub.gif
Mulle
Helen i Skåne
Tack, så snällt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon