Full version: Sorgmyggor!
Henrik_
Jag har haft sorgmyggor i flera år och lyckas inte bli av med dom.
Jag har prövat med pyrex, nematoder, tändstickor, jag har låtit jorden torka upp ordentlig och jag har dränering i alla krukor och ordentligt med flug papper, men dom försvinner inte!
Har alltså behandlat alla krukor... det blir otroligt dyrt.
Behandlingarna ger effekt, men det verkar alltid vara några som klarar sig.
Och sen är det fullt av dom igen!
Tändstickor verkar inte ha någon effekt.
Är det nån som lyckats bli av med sorgmyggor, hur gör man??
Att vattna med fimpar, har det verkligen någon effekt?
Åsa E
Det här är ett tips som kanske inte är så enkelt att genomföra, men ändå...
Växter planterade i hydrokultur får inga sorgmyggor. I hydrokultur står växterna i lecakulor istället för i jord, så då slipper man de odjuren. Jag har många av krukväxterna i hydro, dock inte alla. Om man ska byta från jord till hydro bör växten vara ung, annars kanske den inte klarar omställningen.

Jag tycker att hydrokultur är väldigt praktiskt! Man tillför näring hela tiden och behöver bara plantera om när växten blir för stor för krukan. Om man får ohyra på bladen kan man enkelt duscha av växten i duschen utan att det blir för surt kring rötterna. Man ser på nivåmätaren när det är dags att vattna. Och så slipper man jordlevande ohyra som sagt.
smile.gif
Lorangafilm
Jag har lyckats åtskilliga gånger med nematoder. Så länge jorden är lite fuktig så är dessa överlägsna. Enligt min erfarenhet.

Prova igen? Maskarna kanske var döda när du använde dom? Frysta, gamla?
Henrik_
har en hel del stora gammla växter, så hydro kultur är tyvärr uteslutet, annars håller jag med, det är väldigt smidigt.
Nematoderna har fungerat, sorgmyggen har försvunnig.. men bara några veckor =(
ewa zon 3
Du har säkert redan tänkt på det men jag brukar sätta alla nyinköpta växter i karantän. Tycker ofta att köpeväxter har med sig all möjlig ohyra.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon