Full version: Flytt av bärbuskar
Trädgårdsmannen
Har flyttat både röd och svart vinbär med bra resultat - men jag flyttade samtidigt en krusbärsbuske som stod i samma förutsättningar som den nu har fått - fast på annan plats, men den verkar inte ta sig alls.

Vattnar gör jag intensivt - rötterna fick jag med och de såg fina ut - har någon erfarenhet som säger att det är svårare att lyckas med flytt av krusbär än med vinbär?

Förresten en fråga till: fungerar det att bara ha en hallonplanta - eller blir det inga bär?
Cilla
Jag har flyttat vinbär och krusbär och noterat samma sak som du - vinbären är tåligare och kommer igång snabbare på nya växtplatsen.

Jag klippte in krusbärsbuskar förr när jag flyttade dem för att få bättre balans mellan rötter och bladverk, men det gav inte snabbare igångsättning det heller.

Skulle tro att det bara är att vattna (rejäla doser vid torka) och vänta.
Trädgårdsmannen
Så då kanske det finns hopp...jag skall prova att beskära den - vattnar gör jag redan - en hel vattenkanna full i tid och otid borde ju inte vara otillräckligt?

Vad tror du om hallonfrågan?
Trädgårdsmannen
Nästan alla bladen på krusbärsbusken har tackat för sig - men 2-3 stycken är fortfarande gröna och ser friska ut. Så den har nog klarat sig - även om den inte kommer att se kul ut i år...jag fortsätter att vattna och vattna - idag slipper jag förstås för det hällregnar ute!
Louise i Göteborg
Hallon ger frukt på bara en planta, fast lite. Skär ner den efter skörd. De många (?) skott som kommer kan du ta upp och fördela ut så har du snart ett helt hallonland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon