malin72
nä som det verkar så tror jag nu att min chans att få vackra tulpaner mm i vår är över.......så som det har regnat och varit ca 10+ varje dag nu sen dom sattes lökarna så tror jag att dom har ruttnat bort för mig sad.gif sad.gif
en del har börjat att gro sad.gif
eurobulb lökarna är nog tyvärr förstörda

finns det något att göra eller ska jag sätta nytt(inte lika fint för det får ju bli det som nu finns i sevrige men.....
kerstin z5-6
Jag vet inte hur mkt regn ni har -men att de kommit upp en bit är ju högst normalt och tyder ju inte på att de ruttnat ...
Är du rädd om nån speciell kan du förfärdiga ett tak" av en karamelllåda i plast som du skär ut stora hål i väggarna på -botten bildar taket -förankra med sten o ta bort i vår tidigt
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 19:49)
Jag vet inte hur mkt regn ni har -men att de kommit upp en bit är ju högst normalt och tyder ju inte på att de ruttnat ...
Är du rädd om nån speciell kan du förfärdiga ett tak" av en karamelllåda i plast som du skär ut stora hål i väggarna på -botten bildar taket -förankra med sten o ta bort i vår tidigt

ja det som kom upp av det var mina egna sparade löka....dom nya sitter i den nya rabatten det är där jag är rädd att det är kört... jag kanske ska lyfta lite försiktig och kolla dom olika lökarna unsure.gif
kerstin z5-6
Nää , låt dem vara -täck i stället -även granris är vätaskydd smile.gif


de blir inte torrare , om du tittar på dem o jag tror de kommer upp laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 20:12)
de blir inte torrare , om du tittar på dem o jag tror de kommer upp laugh.gif

laugh.gif laugh.gif nä jag tänkte inte lägga dom på tork tongue.gif tänkte mest på att jag vill veta om hoppet är ute smile.gif ok gran ris ska bli
kerstin z5-6
Nej jag förstod det -jag är bara själv en petare " som orsakat många lökars för tidiga avgång genom mitt ivriga kollande och petande .....LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
ok jag hajjar inget petande laugh.gif laugh.gif
Ung_trädgårdsfantast
mina tulpaner har redan kommit upp en bit... wink.gif
fruberglund
Och jag såg att mina Allium och krokus är på väg upp! Och jag som såg fram emot hur fint det skulle bli nästa år...nu får vi se hur det blir sad.gif Visst är det tråkigt!
kerstin z5-6
de kommer att blomma i vår både allium och krokus och tulpan ...tro mej smile.gif
Snart knäpper det till o snön faller -då stannar de av
suddis
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-12-2006, 17:03)
de kommer att blomma i vår både allium och krokus och tulpan ...tro mej smile.gif
Snart knäpper det till o snön faller -då stannar de av

TACK!! Jag behövde höra det där!! Såg att mina kommit upp med. Lite orolig är jag dock över spåren och spillnigen som låg i rabatten... Men det såg inte så krafsat ut så kanske hittade han/hon inte lökarna..?

/suddis
MB1965
tja, jag tror lökarna klarar sig men mina jättejohannesört "hidecote" håller på att få blad ohmy.gif... undrar varför jag satte 500-600 lökar nu när det är så regnigt här på västkusten ....morr tongue.gif
suddis
CITAT (MB1965 @ 15-12-2006, 14:47)
tja, jag tror lökarna klarar sig men mina jättejohannesört "hidecote" håller på att få blad ohmy.gif... undrar varför jag satte 500-600 lökar nu när det är så regnigt här på västkusten ....morr tongue.gif

Neeej..! Ja ruttnar de inte kanske de flyter bort, men då kanske du får grannens lökar? Lite utbyte sådär. Trist att de är nysådda bara då har du ju inte hunnit lessna på dem.. smile.gif

/suddis
kerstin z5-6
Johannesört ? den får man väl bomba med dynamit för att den ska avlida biggrin.gif ohmy.gif
Jag tror du oroar dej i onödan , däremot kan det nog vara lite rötavarning på västkustens lökar med tanke på hur ofantligt blött ni verkar ha det i markerna ...

Själv 'är jag orolig för att tjälen ska blir mer än 1meter nu -vi har också regn , och smäller det till nu på en gång med minus 10 då blir det inte kul i vår ...
Håller en tumme för era lökar får ni hålla en för mina rosor o alla zonknäckarväxter smile.gif
MB1965
kerstin, det är jättejohannesört- den är tveksamt härdig i z2 även om den anges till Z 1-2(3).

Fryser ofta tillbaka även där jag har mina- skyddat läge i Z1-2 utanför GBG. Bör täckas på vintern om det är barmark + kallt för att itne frysa tillbaka mycket.

(Hypericum hookerianum 'Hidcote')
suddis
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-12-2006, 15:48)
Håller en tumme för era lökar får ni hålla en för mina rosor o alla zonknäckarväxter smile.gif

Apselut, jag håller en tumme för dig och dina zonknäckare!
Hoppas att det blir vinter snart, men i lagom takt..

/suddis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon