catlady
Har satt mina perenner (belladonna, björnbär, hallon, rysk martorn, lavendel, äpple) tillsammans i två jättestora plastlådor ute på balkongen för vintersäsongen. Passade på att slänga ner lite rest-fröer som jag inte trodde skulle gro, eller som jag trodde behövde en köldknäpp för att gro, och tänkte att något kanske skulle komma upp till våren...
Men inte f-n har det blivit kallt här nere i Malmö! 10-15 grader har det varit, och ikväll när jag var ute på balkongen så såg jag att saker och ting har börjat komma upp! Vet inte vad det är, men jag ska ta en bild imorgon i dagsljuset. Slängde i magnolia, rosenkvitten, 4 olika 5 år gamla blomfröer och lite annat...
Har åtminstone 4 små 5-10 cm höga saker, och nu naturligtvis kommer ju kylan! Inatt kröp det ner under noll, och det blir säkert mer av det. Under dagen är det fortfarande 5-10 grader, men sen då?! Vad ska jag göra? De små tåler väl inte frost? Ska jag ta in dem eller låta de vara och hoppas på det bästa?
Dumma, dumma varma Skåne!
Alexander-VG-zon3
nää inte dumma skåne . njut av vädret .

jag vet inte vad det är för växter som tittat upp .
men jag hade någ skyddat dom . dom har ju kanske inte så stärka rötter och knoppanlag än för att klara vintern . både skydda lådan och lägga över grönvinterväv
catlady
Hej flaxx!
Nejdu, jag njuter inte - vill ha massor med snö och minst 5-10 minusgrader! Är trött på att få kanske en eller två veckor med snöslask per år. Varje december längtar jag norrut efter en vacker vit jul, men det ända vi får är regn...
Fast det är klart: ur växt- och odlingssynpunkt är ju zon 1 att föredra...

Jag har lagt isolerings-bubbelplast runt lådorna, men ska försöka hitta något mer att skydda dem med. Imorgon postar jag en bild, så kanske jag kan få hjälp med identifiering och skötselråd. smile.gif
Alexander-VG-zon3
jo så är det med alla gillar inte samma sak själv tycker jag om detta väder som råder nu . wub.gif

prova att köpa grön vinterväv tycker det funkar bra . bara man isolerar det väl så inte kylan kommer innanför och att man är före kylan så skyddar det
vickeva
CITAT (catlady @ 18-12-2006, 19:23)
Hej flaxx!
Är trött på att få kanske en eller två veckor med snöslask per år.

Har du redan glömt vädret i fjol... inte var det två veckor med slask inte... vi hade ju snö i flera månader... usch fy smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (vickeva @ 18-12-2006, 19:28)
CITAT (catlady @ 18-12-2006, 19:23)
Hej flaxx!
Är trött på att få kanske en eller två veckor med snöslask per år.

Har du redan glömt vädret i fjol... inte var det två veckor med slask inte... vi hade ju snö i flera månader... usch fy smile.gif

usch hemska tankar
catlady
Nja, vi hade kallt i flera månader - men mycket snö var det inte tal om tyckte jag... Det är ju tyvärr så här nere; Lågtryck med nederbörd när temperaturen ligger över nollstrecket = smälter snabbt bort, medan dagarna med kallt väder ofta är fina och klara dagar = frost, men ingen ordentlig snö...
Men jag ska till Göteborg i januari, och hoppas att det är skitkallt då! laugh.gif
catlady
Oj, flaxx!
Längtar längtar... wub.gif
catlady
Nu sa min sambo att det visst var snö även här inne i Malmö i flera veckor i vintras... Det hade jag helt spejsat, eller förträngt! Men jag tror tyvärr inte att det blir så denna vinter.
Alexander-VG-zon3
jag hade från efterjulafton till 1april då det hade smält . har jag för mig
vickeva
Ojojoj visst hade vi snö:

detta är från förra julen i Höllviken (söder om Malmö)
catlady
Så mysigt! wub.gif
catlady
Jamen, det här ser ju ut som den perenna varianten av luktärt, eller hur?! Jag fick sådana frökapslar från en snäll gammal dam, men minns inte vad de heter. De skulle tydligen vara vita i alla fall. Kommer de överleva vintern tror ni?
Ciczi
Snö.... hmmm.... jo det är det där vita som kommer ibland va?

Snö är vi inte direkt bortskämda med i skåne men jag minns förra vintern. Det började att snöa den 19 januari och sedan låg det snö tills en bra bit in i april om jag inte minns fel. Hela stan var vit och hela skolan var vit.

De som har hand om snöröjningen i Trelleborgs kommun sa något i stil med att
"men om det inte kommer snö de närmaste tio åren eller så, så har vi inget underskott längre när det gäller snöröjningsbudgeten."

Då förstår man att snö är en bristvara och att vi hade mycket av den förra vintern.

Ciczi

Förresten, mina krokus, snödroppar och minipåskliljor tittade upp redan förra månaden. Ur led är vintern
vickeva
CITAT (ciczi @ 22-12-2006, 07:18)
Det började att snöa den 19 januari och sedan...

Fast om det snöade i Höllviken till jul förra vintern, måste det väl ha gjort det i Trelle med? (se min bild ovan)
Ciczi
Visst gjorde det, det.

Men det hade jag glömt... hur jag nu kunde det då jag satt fast på annandag jul i en uppförsbacke i snöstorm.

Ciczi
lilla mamma
Det är inget bättre i Värmland, bara så ni vet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon