Full version: amarylliss
abbbe
Tål amaryllisen om jag utsätter den för nattfrost i 9 tim.?
Alexander-VG-zon3
det beror på vilken sort du har . som red lion klarar bara +5c har jag för mig men som en annan klara -14c .
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en vanlig julamaryllis säger jag Nej den klarar inte minusgrader i 9 timmar, visst kan en del amaryllis klara lite lägre temperatur men då måste de sakta vänjas inte tas från en miljö som växten upplever som högsommar och sedan direkt ut i minusgrader.


Flaxss vilken sort är det som klarar -14C?? Är du säker på att du inte blandat ihop släktena Amaryllis och Hippeastrum för Hippeastrum tror jag inte jag sett att man angett så låga temperaturer för, medans det för den mer sällsynta växten Amaryllis ibland anges att den ska klara så låga temperaturer (fast den ska då vara i vila samt Amaryllislöken ska ju alltid planteras helt under jord, så då isolerar ju jorden en del också).
ingrid fuxwall
Varje vår gräver jag ner mina lökar i rabatten och oftast glömmer jag ta upp dem innan första nattfrosten, som inte brukar vara så många grader och alltid har löken dött för mig.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-01-2007, 10:37)
Flaxss vilken sort är det som klarar -14C?? Är du säker på att du inte blandat ihop släktena Amaryllis och Hippeastrum för Hippeastrum tror jag inte jag sett att man angett så låga temperaturer för, medans det för den mer sällsynta växten Amaryllis ibland anges att den ska klara så låga temperaturer (fast den ska då vara i vila samt Amaryllislöken ska ju alltid planteras helt under jord, så då isolerar ju jorden en del också).

det är för Hippeastrum som jag har läst det . och då så menar dom så klart när den sover och är nedgrävd i jorden . och dom skrev zon 9-11 *usda* och i zon 8 *a och b* skulle man tänka marken med ett lager med jord eller sand .
men dom skrev där för allmänt alla Hippeastrum då några inte alls tål äns ner till +4c . sen läste jag på denna
http://davesgarden.com/pf/go/56447/index.html
jag har den men jag ska inte plantera den i marken *testa om jag får sido lökar*.
sen vet jag inte om det är sant men har läst från andra i amerikan som har testat och att dom kan klara sig upp till usda zon 8a-b .
jag själv har en ute nu som har klarat -3c . annars så skulle jag någ ha dom frostfritt och så fall testa med sido lökar. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon