Full version: trädgårds-orkideer
nilssontherese
Hej hopp!

Jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag på trädgårdsorkideer typ guckusko. Såg att neovitas orkideer hade till salu men de var ju hutlöst dyra! Jag har ett år fått titta och köpa ur en katalog som några skolbarn sålde ur. Mitt minne sviker och jag kommer inte ihåg villket bolag/katalog det var?! huh.gif Låter snurrigt kanske..... tongue.gif
Man kunde beställa allt från perenner till lökar och annat trevligt....någon som har tips? wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Guckusko hör till de som är ganska svåra att föröka samt de växer mycket långsamt och tar tid att driva upp till salubara plantor, så ett högt pris har de, runt en 700-800kr är normalt för en planta så tog Neovita ungefär det priset var de inte dyra utan normala. Drottningsko som ju också är fin brukar dock vara billigare (den kanske är lättare att föröka eller är snabbare att växa??) runt 300kr tar Zetas och de är ju kända för att vara dyra så den kanske går att hitta för under 300kr.

Vet inte vilken katalog du menar men Bakker hade ju en del trädgårdsorkideer förut tror jag (fast de har väl inte sålt via skolungdomar??) tyvärr var ju kvaliten på plantorna ganska dålig och de har slutat sälja vissa växter numera som de nog fick många klagomål över.


Blomstergården såg jag har drottningsko i sitt sortiment för 110kr men då är det bara en liten pluggplanta de säljer.

Hm... Hittade en intressant sida med försäljning de har en flera sorter Cypripedium



http://www.gerbianska.com/index.htm
nilssontherese
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2007, 18:06)
Guckusko hör till de som är ganska svåra att föröka samt de växer mycket långsamt och tar tid att driva upp till salubara plantor, så ett högt pris har de, runt en 700-800kr är normalt för en planta så tog Neovita ungefär det priset var de inte dyra utan normala. Drottningsko som ju också är fin brukar dock vara billigare (den kanske är lättare att föröka eller är snabbare att växa??) runt 300kr tar Zetas och de är ju kända för att vara dyra så den kanske går att hitta för under 300kr.

Vet inte vilken katalog du menar men Bakker hade ju en del trädgårdsorkideer förut tror jag (fast de har väl inte sålt via skolungdomar??) tyvärr var ju kvaliten på plantorna ganska dålig och de har slutat sälja vissa växter numera som de nog fick många klagomål över.


Blomstergården såg jag har drottningsko i sitt sortiment för 110kr men då är det bara en liten pluggplanta de säljer.

Hm... Hittade en intressant sida med försäljning de har en flera sorter Cypripedium



http://www.gerbianska.com/index.htm

Men vilken fantastisk hjälp du ger mig ! biggrin.gif Många miljoner tack ska du ha! wub.gif
Sailor Pluto
Förra året beställde jag kataloger från Frö med posten, och i dom fanns det med ett par sorters trädgårdsorkidéer. Fast jag kommer inte ihåg om det var Weibulls eller Bröderna Nelson. Katalogerna är ju gratis, så du kan kanske beställa dem på Frö med postens hemsida (om du inte redan har gjort det) smile.gif.

Även om du inte hittar exakt det du söker så får du en trevlig stund med att bläddra i katalogerna. Alla deras lökar och knölar och frön får det att klia i fingrarna på mej tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon