Full version: sweel-gel varning
Inka
Hej
Jag vill utfärda en varning!
Förra sommarn skulle jag resa bort på semestern och blandade swel-gel i krukjorden till flera krukväxter på balkongen, bla en vindruva, apelsin,fikon. De klarade mina semesterdagar utmärkt.
Men jag brukar alltid övervintra dessa kallt, ca +5 grader och de har övervintrat bra i några år. Dock inte detta år med swell-gel i jorden. Alla växterna med dessa geleklumpar i jorden har dött, nu har jag slutat hoppas på att mina kära växter ska slå ut sina blad. En kalamondin jag drog upp var helt ruttnad i rötterna. Det blev ju såklart för blött om fötterna för dom hela vintern. Dock har jag en apelsin kvar, och en nerium som är så stora att jag sällan planterar om dom.
Tänk er noga för nu alla, som tänker använda sig av detta gelé.
Hälsningar från en sorgsen odlare...!
Shyme
Använder man den till växter man vill övervintra kanska man bör byta jord innan övervintringen då....?
Själv har jag bara använt swelgel i balkonglådor och krukor men blommor som inte ska övervintras...
Blomstersmurfen
ohmy.gif HJÄLP!!! Jag har petat ner sånt i nästan varenda kruka i år! Tyckte det verkade så himla praktiskt... Frågan är om man chansar, eller om man måste plantera om allt sen?
KURT
De borde väl klara vintern med gelen bara man ser till att vattna mindre? Effekten av gelen är ju att de torkar ut långsammare och på vintern behöver växter som står svalt att torka ut, så man måste ge dem mindre med vatten (eller snarare vattna mindre mängd/gång men oftare?).
Inka
Kanske synd att chansa om det är värdefulla växter!
Man kanske får byta till en mager jord på hösten så de inte får en gödselchock heller på senhösten!
sad.gif
Margaretha
Jag har funderat i samma banor när det gäller självvattnande krukor. Det måste ju gälla att låta jorden i dem torka upp ordentligt innan vintervilan om inte växterna ska ruttna. Eller hur?

Jag har skaffat stora självvattnande krukor till min inglasade balkong i år för att underlätta vattningen och det fungerar bra men man får nog - som sagt - tänka sig för till hösten.

Hur länge är swell- gel svällande? Flera år alltså?
Shyme
CITAT (Inka @ 07-06-2003, 23:16)
Kanske synd att chansa om det är värdefulla växter!
Man kanske får byta till en mager jord på hösten så de inte får en gödselchock heller på senhösten!
sad.gif

SwellGel innehåller inen närin/gödsel...Men BasketMate däremot är vattenkristaller och långtidsverkande näring.

Se info om SwellGel och BasketMate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon