tappehl
Hej,

Vi fick order om att beskära vår avenbokhäck som planterades i höstas rätt hårt, vilket vi lydde. Nu är paniken total när vi överallt annars läser om att häcken är ett undantag och alltså skall låta växa tills den nått full höjd.

Hur gör vi nu, kommer det bli någon häck alls eller ska vi riva upp alltihop?


"Orolig för min fina häck"
Unni
Stackare, det är hopplöst ibland när man får drastiska råd som går tvärt emot varan. Själv klippte jag INTE ner min oxelhäck från början för det stor i böckerna att den skulle växa upp till önskad höjd först. Nu ser jag andra som gjort så och deras häckar är mycket tätare och finare. Ja-ha.

Jag har för mig (tror att jag läst det någon stans) att man kan ta ett lämpligt sidoskott, nära toppen förståss, och binda upp det med stödpinnar för att försöka få det att växa uppåt istället. Jag skulle nog försöka att göra så innan jag gav upp i alla fall. Det beror väl lite på hur lång sträcka det är, och kostnaden för att köpa ny.

Lycka till.
Unni
Magdis
Oj! ohmy.gif Jag skulle nog ha ruskat om personen ordentligt som ger såna order utan att veta! Hoppas det löser sig på nåt sätt...tycker verkligen synd om dig om hela häcken skulle gå till spillo. sad.gif
fruberglund
CITAT (tappehl @ 09-01-2007, 20:49)
Hej,

Vi fick order om att beskära vår avenbokhäck som planterades i höstas rätt hårt, vilket vi lydde. Nu är paniken total när vi överallt annars läser om att häcken är ett undantag och alltså skall låta växa tills den nått full höjd.

Hur gör vi nu, kommer det bli någon häck alls eller ska vi riva upp alltihop?


"Orolig för min fina häck"

Det är bara toppskottet som ska växa, sidoskotten kan beskäras. Toppskottet ska växa tills man fått den höjd man önskar och då ska även det beskäras. Tråkigt att ni fått dåliga och fel uppgifter men jag skulle göra som Unni skrev, försöka få till en ny topp alltså. Hur det blir vet jag inte men det är ju värt en chans i alla fall. Åk tillbaka och klaga tycker jag, även om ni inte har bevis för vad som sagts så kan man ju i alla fall framföra sitt missnöje!

Lycka till!
Cilla
Rådet var fel, både att häcken skulle beskäras så snart efter plantering och att topparna skulle beskäras innan de nått sluthöjd. Men om den planterats väl så innebär beskärningen troligtvis bara att det tar ytterligare några år att bygga upp häcken. Tag som sagt sidoskott i vår som har chans att bli toppskott, staga dem uppåt med bambupinnar, använd bindmaterial som inte skaver.

Beskär inte sidoskott förrän plantorna satt rejäl fart och det kan ta några år om den beskurits innan den etablerat sig.

Och viktigast av allt - vattna hela häcken från det att grundvattnet sjunker och det blir torrt i markerna till det att sensommaren och tidiga höstens torkor har släppt.
tappehl
tack för svaren, även om jag helst hade läst "Det gör ingenting, den kanske t.o.m blir ännu finare eftersom ingen tidigare vågat beskära den så hårt i början".. :-)

Nåja, häcken är inte så lång och vi fick den i princip på köpet med en lång liguster så i värsta fall blir det ett helt nytt försök till hösten.

Återigen, tack för svaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon