Full version: Fläder
lindsay
Köpte ett par exemplar av Fläder, en vanlig och en med gula blad. Hur stora blir dom och var ska dom placeras? Soligt antar jag, men jag har hört att de gulbladiga växterna får fula blad i sol.
Hur är det?
Cilla
Är det Golden Locks är den lite mindre än de andra arterna, och vill stå lite skuggigare. Vanlig storlek på fläder är ca 3-5 meter höjd och bredd. Grönbladig fläder trivs i full sol. Då blir också blommorna och bären som rikligast.

Odla Nu om Fläderarter

Allmänt, virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambnig.html

Lite historik, medicinskt bruk mm, nordens flora:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nordflor/62.html

Cilla
lindsay
Tack för det Cilla smile.gif
Den där med röda blad och rosa blommor är ju för läcker, synd att man inte har mer utrymme bara.
Hälsningar Lindsay

(den gulbladiga hade inget namn, kommer från blomsterlandet)
Cilla
Hej Lindsay,
Jag skulle också experimentera med olika flädersorter om jag hade mer mark! Ska snart nyplantera en fläder på ett halvsoligt ställe - ska kolla in den rödbladiga då!

Cilla
Lotta i Gbg
Cilla! Om du ska skaffa den rödbladiga tänk då på att det finns flera stycken. Jag har själv en som heter Sambucus nigra 'Atropurpurea' Den är jättefin, men i bladutspringet hade jag önskat att den var mörkare. Det finns en sort som heter 'Black Beauty' som lär vara den bästa och säkrast rödbladiga. Båda sorterna har ljust rosa blommor.
Cilla
Tack Lotta, har sparat ditt inlägg!

Cilla
lindsay
Glömde fråga om jag ska beskära dom i vår för att dom ska bli täta?
Eller grenar dom sig själva kanske?

Läste att man kan beskära för att få ett lågt flerstammigt träd så då tål dom väl beskärning iallafall.

Hej från lindsay smile.gif
Sylvia
CITAT (LottaG @ 13-11-2002, 23:39)
Det finns en sort som heter 'Black Beauty' som lär vara den bästa och säkrast rödbladiga. Båda sorterna har ljust rosa blommor.

Ville bara tillägga att den nämnda 'Black Beauty' är en vacker, kraftigväxande buske med mörkt purpurfärgade blad och ljusrosa blommor, som dessutom doftar svagt citrus. Den är en äkta fläder, så det går att använda blommor och bär till saft. Den vill stå i något fuktig jord och gärna soligt eller halvskuggigt.
Bild finns här:
http://www.plants-magazine.com/newplants/n...wplant137.shtml
Ingrid på Västkusten
Och nämnda Black Beauty åkte ur min trädgård i år - hujja mig för rosa blommor på den - köttsaftsrosa!
OK - jag vet - smaken är som baken ...den hade varit 1000X snyggare med vita blommor och när jag köpte den hade jag itne en aaaning om att det skulle bli rosa blommor :-/

En sak här om fläder som jag itne tror har nämnts - det tar ca 3 år innan de kommer igång i alla fall här på Västkusten i zon 2. Så står den och klynkar och stampar första åren - ge int eupp!

Hälsar Ingrid
Lotta i Gbg
Ja du Ingrid, några problem med tillväxten har inte jag haft på min. 1½ meter åt alla håll första året. Den har jag fått hålla tillbaka, men så planterade jag den i rejält med torv också biggrin.gif och det använder ju inte du! Så här ser iallafall min ut Sambucus nigra 'Atropurpurea'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon