Agneta V
Min 25 år gamla och 2 meter höga, fina benjaminfikus håller på att dö. Den inte bara tappar blad, hela kvistar torkar in. Två tredjedelar av alla blad har nog ramlat av varav de flesta de senaste veckorna. Idag tog jag till sågen och skar ner den så det bara är 75 cm kvar. Eftersom det är en seg växt hoppas jag på att den kommer igen.
Jag tänkte också försöka att föröka den med sticklingar, dels har jag sparat hela toppen och dels några mindre grenar.
Är det någon som vet hur jag ska hantera sticklingarna? Ska de torka och sättas i jord direkt eller ska de stå i vatten och få rötter?
Har någon några råd att ge mig blir jag mycket tacksam.
LadyG
Har du kollat så att rötterna har plats, står den för trångt om fötterna kan den börja vantrivas ordentligt.
Fenja
CITAT (LadyG @ 14-01-2007, 16:32)
Har du kollat så att rötterna har plats, står den för trångt om fötterna kan den börja vantrivas ordentligt.

Precis min tanke! Du kan även rotbeskära den lite vid omplanteringen så kommer nya och friska rötter!
Dessutom är det inte ovanligt att benjaminfikusen fäller en massa löv, ungefär i fyraårs intervall brukar den byta ut en stor del av bladmassan. Torkade grenar klipper du in, det stimulerar nybildningen av grenar och blad.
Mvh
Fenja
Agneta V
Tack för svar!
Jag tror att den nog står för trångt. Det var länge sen den fick en ny kruka men jord har den fått regelbundet. Jag ska pröva med det så får jag se om den nerklippta delen tar sig. Jag kanske hade för bråttom att klippa ner den, men gjort är gjort. Jag har satt sticklingarna i vatten, får hoppas att det är Ok.
Agneta V
Akelan
Min gamla Benjamin är också dålig, bladen blir torra och sedan faller de av! Men, det är ju svårt att försöka plantera om den, så jag har bara fyllt på med lite ny jord. Tänker sedan hälla på lite gödning. Hoppas att det är en "4-årskris" den råkat ut för!
confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon