Full version: Avenbokshäck
Järfälla
Jag höstplanterade avenbokshäck, beställd från Hortogreen. Jag frågade dem innan om man verkligen ska höstplantera, eftersom det står i böckerna att vårplantering gäller för avenbok. Men de sa att odlarna släpper inte plantorna förrn de gått i "vintervila", så det är inte mer riskabelt än vårplantering, tvärtom. Bladen var också torra och bruna vid leverans, såg "vilande" ut.

Jag har nu skrapat gång på gång på alla mina avenboksplantor (häck). De visar grönt under barken men det är bara cirka 17 av 70 plantor som har blad på sig. Och bara några få blad, längst ner. Men den är alltså inte stendöd, så jag har visst hopp.

Vad är detta tecken på? För blött, för torrt, för kompakt, för löst... för lite näring, för mycket näring...

Är det något jag kan göra för att få de stackrarna att få bättre livskraft?

Vissa smala sidogrenar verkar torra, ska jag korta in sidogrenarna? kan det hjälpa till att sätta sprätt?

Eftersom vi höstplanterade, så står rötterna med "höstjord" allra närmast, sen plantjord (blandat med sand) mellan och under, sen där under grus blandat med kodynga (långt under rötterna), och längst ner sand/grus med matjord, för bra dränering.

Vad tror ni om gödning? Läst att man inte ska göda första året efter plantering, för då kan avenboksplantor stanna i växten, stämmer det?

Jag har grävt och luckrat i jordytan, och på vissa ställen blandat i kodynga (på påse, dvs mest torv skulle jag tro) för att testa om det hjälper, men det är 2 veckor sen, och det syns ingen skillnad.

Kanske är avenbok extra kinkig första etableringsåret??

Nästan alla plantor är väldigt spretiga och svajiga. De är förgrenade (som klykor) en bit upp på stammen så det blir 2 (ibland 3) stammar, sidogrenar kan vara långa och böja sig åt alla håll. Bara max en tredjedel har en riktig "mitt", dvs en gren som kan bli en rak genomgående stam.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig!?!

Jag faktiskt tveksam om detta inte var en genomgående dålig leverans, alltså att de var i dåligt skick?? Vad man läser om avenbok verkar den så robust och tålig. Vore väldigt bra om någon annan har beställt avenbok för höstplantering från Hortogreen, så jag får höra hur det gått för er! På Hortogreen säger de att ingen annan haft problem... "att det var ju tråkigt, hoppas den tar sig"...

Tacksam för rådgivning!
Kerstin i Malmö
Kan inte ge dig så mycket råd då det är svårt när man inte ser den live. Kan bara berätta lite om min avenbokshäck som nu är inne på sin andra sommar.

Den är också höstplanterad i god förbättrad jord. Av 73 plantor så var där liv i 71 förra våren. Dom var tunna och spretiga och många toppar hade förfrusit. Jag klippte bort allt till frisk ved och klippte även in sidoskott. Jag började också binda upp alla plantor mot käppar för att få rakare bokar. De avenbokar som hade två/tre uppåtgående skott valde jag ett som "mittpelare" och band upp. Vattnade en del i fjor och gav kogödsel + algomin. Klen var väl rätt ord...

Nu i våras hade den tagit sig betydligt och nu kan man väl säga mindre klen men fortfarande är det inte mycket att hurra för... Dock är den grönskande och har växt till sig så jag har gott hopp! Även nu har någon enstaka topp frysit och jag försöker klippa in sidorna för att den ska grena sig mer. Det skär förvisso i hjärtat att ibland kapa "stora" grenar men det ska ju bli bättre...

Utökade även min häck nu i våras (röjt mer mark och ytterligare någon meter skulle ha häck) och tyvärr verkar det inte som det var några superplantor jag fick tag i där men får väl avvakta och se.

Lycka till!

Kerstin
Järfälla
Otroligt tack för svar!! Det hjälper vet du bara att höra att andras plantor är spretiga och klena... Men det är stor skillnad på 71 av 73 mot mina 17 av 70 - så jag avvaktar med viss fasa!

När man klipper in till frisk ved, hur VET du var gränsen går? Är det skrapa på barken som gäller?

Så du tror att jag kan gödsla litegrann utan några risker i alla fall??

(Läste här någonstans att de kan STANNA i växten då... Det lät ju inte så kul)

När klipper man förresten, kan man vara där och nagga nu??


/Cajsa
Järfälla
Hortogreen ringde. Underbart va?! (Jag hade mejlat dem innan jag skrev här)

Man ska INTE klippa in grenarna! Det hjälper inte växten. Avenbok och bok är tydligen individuella (egensinniga) i sin utbrytning. Även om de står med exakt samma betingelser så kommer de olika.

Och man får inte konstgödsla! Undvik undvik! Det gillar inte avenbokshäcken.

Och de gillar inte att stå blött (och det gör inte mina) utan väldigt väldränerat.

Sen är det så att de har sovande ögon, en extra reserv. Så även om de torkar så kommer det att utvecklas nya knoppar, bara plantan lever, dvs har grönt under barken. Därför ska man vänta med inklippning av torra grenar.

Man kan göra provet att skära bort en knopp och kolla om den är grön inuti, då kan man andas ut... Det har jag gjort nu, och även de som fortfarande har vinterbruna bladen kvar och ser stendöda ut har faktiskt små små knoppar som LEVER!

Tydligen är det den plötsliga vintern i november som gick hårt åt på alla växter (speciellt hos perenna-odlarna). Vissa plantor dör, men avenbok tar till sina sovande ögon och kommer oftast igen på det viset...

Efter morgonens räkning kan jag konstatera att det nu ökat från 17 till 32 plantor av 70 som visar grönt (medräknat de med endast ett litet grönt musöra), så jag känner mig löjligt lycklig...
Kerstin i Malmö
Hoppas dock att fler än 32 kommer... Det är ju ett attans jobb att plantera!

Jag hoppas då också att mina extraplanterade tar sig för dom är som sagt ganska risiga, vill dock minnas att där finns grönt på alla... Har också väldans väldränerat med sandjord som "grund".

Sedan vet jag inte om man ska hålla med om att inte klippa in på sidorna. Har läst i flera böcker och hört att det ska göras för att det ska grena sig mer. Ja, bara man tror på vad man gör så blir det säkert bra!

Konstgödsel kommer inte in i min trädgård överhuvudtaget!

Kerstin
Ronny
Nyplanterade bok o avenbokshäckar bör inte beskäras förrän sidogrenarna börjat växa. Allt vedartat vill först etablera sina rötter innan dom startar den ovanjordiska tillväxten.
Att klippa bort döda toppar på sidogrenar kan förstås göras eftersom det på inget sätt påverkar det nyss nämnda.
Trottoarbonden
Har också en nyplanterad bokhäck, planterad i påskas och jag vill bara tala om att även mina plantor är spretiga och 'danna' och att vissa slog ut direkt och vissa har inte kommit än. Men var dag kikar det fram nya blad så jag tror att det krävs mycket tålamod, en del vatten och en massa kärlek så komme de nog! =)
Lycka till!
Cilla
Hortogreen verkar ha givit dig bra råd Cajsa.

Jag är inte expert på avenbok, men generellt gäller att det är bra att ta upp träd och busk sent på plantskolan. Många gånger tas de upp för tidigt och de hinner därför inte avmogna och ställa in sig på vila. Resultatet blir att delar av trädet/busken förfryser. (Detta kan ske ändå, men är en vanlig orsak till att de inte klarar vintern.)

Ett annat som gäller generellt är att inte gödsla första växtperioden. Även en mycket näringsberikad planteringsjord kan vara aningen för stark, men som tur är avmattas köpejordar ofta ganska snabbt.

Ett tredje är att inte börja beskära förrän busken/träden etablerat rötter. Det är bladen som ger energi till rötterna, och det är rötterna de behöver i första hand. Dött kan man givetvis ta bort, men vänta ett eller ett par, ibland tre år, innan beskärning av levande grenar. När man tar bort bladmassa tar man också bort energi till att bilda rötter. Låt häckarna buska till sig de första åren - detta kan man fixa till sedan, medan rötterna inte går att forma på annat sätt än att låta träden och buskarna fritt bilda många blad.

I stort sett alla träd och buskar har adventivknoppar, dvs vilande anlag som gör att de kan bilda knopp för blad och gren på nya ställen om grenar dör. Man ser det tydligt på ekarna i år. Många yngre som närapå heldött kommer NU med grönska från smågrenar på stammen och grovgrenarna. Dessa kommer av reservenergin som trädet lagrat i veden och framför allt rötterna. De sista reserverna används för att utveckla dessa blad, som i sin tur så småningom ger möjlighet att lagra nya reserver. Det är därför ofta bra att vänta på träd och buskar innan man börjar stöka med dem (näringslösningar, häftiga kallvattengivor, beskärning, upplyftning). Adventivknopparna tar längre tid att utveckla än knopparna på redan existerande livskraftiga grenar.

När man köper träd och buskar bör man titta både på de överjordiska delarna och de underjordiska. Många plantor ser mycket fina ut men har dåliga rötter som gör att de inte har någon framtid. Det finns kvalitetsnormer för hur de ska se ut och hur många gånger olika gamla träd ska vara omplanterade på plantskolan. Med rötter kollar man
- att de inte växer runt runt i krukan, rotsnurr. Detta är tecken på att de stått i krukan för länge.
- att träden har omplanterats i plantskolan. Man ser detta på avskurna rötter som förgrenat sig. Fleråriga träd bör ha omplanterats minst 2 ggr innan det hamnade i försäljningskrukan. Man ser på ärren och nya utväxtställena på rötterna hur många gånger det omplanterats.
- Att de har ordentligt med finrötter, dvs många fina rottrådar. Det är dessa de tar upp näring med. Grova rötter kan mindre träd och buskar leva utan - en stöttepåle kan ersätta dem, men finrötter behöver de för att kunna utvecklas.

Köper man så många som 70-talet häckplantor bör man göra stickprov och kolla rötterna. Om det inte skedde innan köpet kan man göra det efteråt om växterna inte etablerar sig bra efter planteringen.

Vill inte försäljaren hjälpa till och titta förutsättningslöst på plantorna kan man ta en expert till hjälp för att be denne titta på buskarna/träden och göra ett utlåtande av typen "Har inte omplanterats i plantskolan", "obefintligt utvecklade finrötter" etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon