Full version: Ingefära
Sidor: 1, 2
Monchichii
Hej,

Vart kan man få frön eller plantor till ingefära ifrån?
Tar det lång tid att odla? Hur är det att odla? måste det vara i ett varmt klimat? Kan man äta ingefära iframtiden om man sku
Åsa, mälardalen zon 2
Ingefära köper man knölar av och planterar runt mars. Köp en fin knöl i matbutiken, gärna en som har svällande knoppar. Plantera knölen ytligt i en kruka som är något större än knölen i porös såjord, fukta igenom jorden och sätt plastpåse över och ställ på ett varmt ställe (jag brukar ställa mina på elementen som är breda och inte för heta). Det tar ca 4v för knölen att rota sig och börja skjuta skott då ställs krukan så ljust som möjligt. När det blivit varmt ute på försommaren kan man plantera ut ingefäran i en kruka/hink (ca 7-10 liter) gärna en mörk en ingefära gillar värme. Till hösten kan man skörda nya fina knölar i krukan.

Krukan till höger är ingefära under uppdrivning på senvåren (den till vänster är Kunchi/Krachi också kul och lätt att odla, kan köpas bland grönsakerna i många asiatiska matbutiker)

En något solskadad ingefära under sommaren

Monchichii
Vad höga de blev. Jag har vanliga knölar hemma ifrån matbutiken. Kan man låta de ligga framme utanför kylskåpet när utväxterna börjar? Blir det fina blommor? Blommorna är inte giftiga får vi hoppas.

Tackar annars för hjälpen
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket sällan de brukar hinna blomma men något år har jag lyckats få en blomma (som inte är speciellt färggrann utan ganska tråkig i utseendet).

Jag skulle vänta ett tag till med ingefärsodlingen och inköp av knölar, jag har provat några år att börja i jan-feb, men det har inte bara blivit ingefärsodling utan även spinnodling då, så det brukar funka bättre att börja senare.
Monchichii
Då vänter jag ett tag...
Men intressant ska det blir.
Ostranha
Hej! Vill gärna fråga dig Åsa som verkar ha mycket koll på ingefära, om du vet något om hur ingefäran vill ha det på vintern. Har lyckats driva upp en ca 30 cm hög planta under sommaren, men är osäker på hur den vill ha det på vintern. Svalare? Vet du förresten om ingefäran föredrar fuktig jord och att bli sprayad ofta eller om den ska torka ut? Vill den ha mycket ljus? Isåfall året runt? Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Den brukar vissna ner på vintern hos mig så det brukar i stort sett se ut som en kruka jord, men kan man simulera sommar med extra belysning etc. så kanske man kan hålla den igång under vintern. Jag brukar skörda min ingefära under höst-vinter de håller bra därnere i jorden i rumstemperatur, jag spar inget utsäde man kan så lätt hitta nytt i affären.

Ingefäran vill torka upp mellan vattningarna men supertorrt vill den inte ha och inte för blött heller.
MariaS
JAg har aldrig lyckats övervintra ingefäran, trots belysning. Den vissnar helt enkelt ner i november. Däremot har jag låtit små plantor vara kvar i krukan efter att de vissnat och de har kommit igång i slutet av februari, början av mars själva. Jag har då låtit ingefäran torka upp helt och låtit bli att vattna de mörka månaderna.
Eva i Höga
Detta låter spännande med ingefära, det måste jag pröva! Trodde inte det gick att odla här men se vad man kan lära sig på Odla!
KURT
CITAT (Eva i Höga @ 15-10-2007, 10:10) *
Detta låter spännande med ingefära, det måste jag pröva! Trodde inte det gick att odla här men se vad man kan lära sig på Odla!

Prova gärna släktingarna galangarot och gurkmeja också. Alla tre odlas från rizomknölar.
Åsa, mälardalen zon 2
Även släktingen Kunchi (Krachi) funkar bra att odla (Galanga har jag dock aldrig lyckats med hur fina knölarna än har varit), man kan hitta jättefint utsäde ifall man har någon asiatisk matbutik i närheten som saluför div. asiatiska grönsaker.

Kunchin kan ha lite olika namn beroende på vilken asiatisk butik det är, men såhär ser den ut när man köper den.

MariaS
Var just uta och tittade till växthuset och passade på att fota ingefäran. Så här ser den ut just nu.[attachment=8778:Ingefära.jpg]
MariaS
Nu kan jag meddela att det är dags att skörda ingefäran. Så här ser den ut idag.
[attachment=9838:Zingiber...inalis_5.jpg]
Lisbeth zon2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-10-2007, 09:31) *
Kunchin kan ha lite olika namn beroende på vilken asiatisk butik det är, men såhär ser den ut när man köper den.

Spännande, har inte köpt, för inte kommit på, hur jag ska använda den.
MariaS
Nu har jag skördat första krukan. Det blev ingen dålig skörd.
[attachment=10501:Zingiber...inalis5a.jpg]
Nyskördad.
[attachment=10502:Zingiber...inalis5b.jpg]
Avskakade och lagda på tidning för att torka till lite, så de går att rensa lite bättre.
Blir nog en laddning marmelad imorgon naughty.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 13-10-2007, 11:23) *
JAg har aldrig lyckats övervintra ingefäran, trots belysning. Den vissnar helt enkelt ner i november. Däremot har jag låtit små plantor vara kvar i krukan efter att de vissnat och de har kommit igång i slutet av februari, början av mars själva. Jag har då låtit ingefäran torka upp helt och låtit bli att vattna de mörka månaderna.

men då har du väl övervintrat den ?? ,, du ska ju inte övervintra bladen dom ska vissna ner . det är ju knölarna som ska övervintra utan blad torrt och svalt under vintern . man tvingar väl inte dahlior att ha kvar blad och blommor heller om vintern eller hur ?! .
MariaS
CITAT (flaxss @ 12-12-2007, 18:23) *
men då har du väl övervintrat den ?? ,, du ska ju inte övervintra bladen dom ska vissna ner . det är ju knölarna som ska övervintra utan blad torrt och svalt under vintern . man tvingar väl inte dahlior att ha kvar blad och blommor heller om vintern eller hur ?! .

confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 12-12-2007, 18:39) *
confused.gif

vad ??

du skrev ju att du aldrig lyckas övervintra den men ändå så hade du plantor kvar i krukan över vintern som sen vaknade av sig själva i mars-april . då har du väl övervintrat ingefära ??

och som jag skrev

man ska INTE övervintra BLADEN . utan du övervintrar knölarna som man gör med dahlior . alltså efter den vissnat ner ( naturligt) ställer du krukan svalt och torrt till våren vips växer ingefäran upp . behövs inget ljuse eller annat under vintern då den är öörtad och ska vissna ner .
anx
Lånar denna tråd....
Hade helt gett upp hoppet, men igår såg jag att dessa galangarötter tittar upp efter 2 månader under jord!!!! min fingerroot (krachi) har en stor knopp efter lika länge men har ej kommit ovan jord ännu.

bravo.gif
Christoffer
I "min" asiatbutik säljer de färsk ingefära som är mjuk att bita i. Om man ska odla den, måste man torka den först, eller kan man bara sätta den i jorden?
Stella-Polaris
Jag gav bort en kruka ingefära till min kusin för 3 år sedan. För en månad sedan var ja på hennes kontor och vad stod där på golvet om inte Ingefäran.. Den är alltså inne på tredje året.. alldrig omplanterad men den var inte speciellt frodig heller.

Själv tycker jag att det är nu i feb man skall sätta ingefäran. till sommaren sätter jag ut den på friland.

Galanga har även jag alldrig lyckats med.. Har haft funderingar om de kan vara strålbehandlade.. så de var kul att se att någon lyckats..
MariaS
CITAT (Christoffer @ 07-02-2008, 19:05) *
I "min" asiatbutik säljer de färsk ingefära som är mjuk att bita i. Om man ska odla den, måste man torka den först, eller kan man bara sätta den i jorden?

Plantera den färsk i stor kruka. Låt den stå varm och ljust, så dröjer det inte länge innan den tittar upp. Fram i november kan du sen skörda limegrön färsk ingefära, som är lite syrlig i smaken. Härligt!
Christoffer
Låter väldigt gott. Jag visste inte att den är limegrön när den är superfärsk.
MariaS
CITAT (Christoffer @ 07-02-2008, 19:35) *
Låter väldigt gott. Jag visste inte att den är limegrön när den är superfärsk.

Det är som med färskpotatisen, den är ju inte gul heller när den är färsk... Ingefäran har knappt skal den heller när den är helt färsk.
Eva i Höga
Av ingefäran kan man göra marmelad. Köpte av MariaS på en växtloppis för en tid sedan. Supergod!
Kryddan03
Oj vad spännande! Odla ingefära måste testas! biggrin.gif
Lisbeth zon2
CITAT (MariaS @ 07-02-2008, 19:27) *
Fram i november kan du sen skörda limegrön färsk ingefära, som är lite syrlig i smaken. Härligt!

Vad använder du det till? Jag river färsk ingefära till äppelkaka.
MariaS
CITAT (Lisbeth zon2 @ 12-02-2008, 15:03) *
Vad använder du det till? Jag river färsk ingefära till äppelkaka.

Som redan angivits...Ingefärsmarmelad! Sen använder jag en del till ingefärspäron och kycklinggryta också.
Åsa, mälardalen zon 2
Varm ingefärsdricka. Krossa färsk ingefära i morteln och stoppa en tekula full och häll på hett vatten och låt dra, drick varmt ev. med lite honung i. Man blir varm i hela kroppen bra när man känner sig fusen eller lite förkyld.
160kvm stort hus
wow det här måste jag testa!!

Älskar syltad ingefära, som man får till sushin.

En recepttråd kanske? Please...
Stella-Polaris
Den vanliga ingefäran du köper i affären är inte så bra att göra Gori på... Den thailändska mjuka är mycket bättre. Skiva och lägg in i salt,socker och vinägerlag.. Problemet är mest att hitta en vinäger som passar.. Risvinsvinäger ger mest lik smak enligt min mening
GasseG
CITAT (Stella-Polaris @ 13-02-2008, 10:24) *
Den vanliga ingefäran du köper i affären är inte så bra att göra Gori på... Den thailändska mjuka är mycket bättre. Skiva och lägg in i salt,socker och vinägerlag.. Problemet är mest att hitta en vinäger som passar.. Risvinsvinäger ger mest lik smak enligt min mening
Den thailänska ingefäran är det en annan sort än den vanliga Zingiber officinale?

Kan man äta någon eller några av de andra Zingiber sorterna?
GasseG

Vet ni om någon annan Zingiber går att äta!?
smuleborg
Tack! Nästa år ska vi så chili och - odla ingefära. Vad man lär sig i detta Forum.
Nina K
Har ingefärans blad någon smak av ingefära? Funderade om det går att göra som med vitlök att man man kan få en svagare arom genom hackad blast? Fast den ser ju rätt "gräsig" ut - inte så tuggvänligt kanske. smile.gif
Nyfiken...

MariaS
CITAT (Nina K @ 13-04-2009, 20:37) *
Har ingefärans blad någon smak av ingefära? Funderade om det går att göra som med vitlök att man man kan få en svagare arom genom hackad blast? Fast den ser ju rätt "gräsig" ut - inte så tuggvänligt kanske. smile.gif
Nyfiken...

Du har redan svarat på din egen fråga. Men färsk ingefära smakar inte speciellt starkt. Det är först som torkad och mald den blir koncentrerad i smaken. Färsk ingefära är däremot ganska syrlig.
katah
Hur förvarar ni ingefäran under vintern ?
Hur länge går det att förvara den ?

Jag skulle tänka mig att riva lite ingefära på olika grönsaksrätter som krydda ...
Åsa, mälardalen zon 2
Om man låter knölarna ligga kvar i jorden som hålls ganska torr håller de runt 4-6månader (bara att låta hinkarna stå i rumstemperatur). I skördad form kan man ju ha dem åtminstone någon månad i kylskåpet fast jag tycker det är bättre att skala dem och stoppa dem i frysen det går utmärkt att riva ingefäran när den är fryst och ingefäran håller ju mycket länge i frysen.
skogstroll
spännande! Ingefära måste jag prova!
katah
Skulle hinkar men färdiga knölar trivas i frostfritt växthus under vintermånaderna ?

Hur mycket ingefära ska kan man räkna med att få från en knöl i en hink,
kan en hink-skörd räcka för husbehovet om man river ett par centimeter ingefära till ett par rätter / vecka ?

Det här kommer att bli spännande!
Åsa, mälardalen zon 2
Det får nog inte vara så kallt där man förvarar ingefäran runt +10-15C är det nog bäst att ha till ingefäran under vintern. För det mesta vissnar blasten ner när man tar in hinkarna på hösten så de behöver inget ljus, jag har bara ställt hinkarna under diskbänken i tvättstugan.

Runt 0,5-1kg kan man nog få i hinkarna beroende på hur väl man vattnar+ göder + hur varm och lång sommaren blir.
Alexander-VG-zon3
ingefära tål mycket läge än det. har själv övervintrat ingefära i en temp på +1c +5c. detta är min erfarenhet -

problemet är att kallare vintern den har (ingen frost!) desto senare/segare växer den i början. likaså står den torrt kan det ta tid innan den kommer igång.

övervintras den i en temp på +15c +20c och extra ljus så behåller den bladen och ges den lite lite mer vatten så hålls den igång under vintern, sen när det blir lite varmare och bättre förhållanden kan den då växa sig både snabbare och ibland bättre. har man inget växthus utan ev ska ha den ute sen kan detta senaste alt vara bättre då om sommaren blir sval och man övervintrat den svalt och torrt så blir det inte så mycket ingefära.

har man växthus/uterum så kan man där i hålla en varmare temperatur under säsongen och ha den där då på tillväxt. och då kan den också övervintras torrt och svalt i en temp på +1c +10c.

Åsa, mälardalen zon 2
Visst klarar de kallare förvaring men jag tycker smaken försämras ifall man förvarat knölarna riktigt kallt. (ungefär som när man förvarar potatis för kallt och stärkelsen omvandlas till socker)
katah
hmm, då tror jag att hinken skulle komma in i huset hos oss.

Kan man dra upp en ny planta av en en övervintrat bit, eller blir det bättre av en köpebit ?
MariaS
CITAT (katah @ 19-07-2009, 15:57) *
hmm, då tror jag att hinken skulle komma in i huset hos oss.

Kan man dra upp en ny planta av en en övervintrat bit, eller blir det bättre av en köpebit ?

Mina ingefäror brukar börja vissna fram i oktober. Först i december skördar jag dem (då ar blasten vissnat helt) Jag lägger undan några bitar i ett brunt kuvert nere i källaren (+16 grader) som jag sen sätter i mitten av februari, under extra belysning och undervärme.
är är förra årets skörd. Det blev ett drygt kilo från tre krukor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-07-2009, 14:10) *
Visst klarar de kallare förvaring men jag tycker smaken försämras ifall man förvarat knölarna riktigt kallt. (ungefär som när man förvarar potatis för kallt och stärkelsen omvandlas till socker)

dom förvarar dom kallt här på matbutiken. hursom tycker jag det ändå är bättre att övervintra dom ljust och varmt ca +15c +20c och lite fukt i jorden av att dom kommer igång snabbare och ev växer bättre första tiden. även om jag själv har övervintrat dom kallt och torrt tyckte jag själv det inte blev en bra metod för mig. likaså låter man den behålla bladen på vintern så tror jag den kommer igång bättre och snabbare vilket kan behövas.
Malin_MeL
MariaS, vill du dela med dig av ditt recept på ingefärsmarmelad? jag blev så sugen! Jag fick en burk en gång och det var väldigt gott.
Suz
CITAT (Malin_MeL @ 20-07-2009, 09:17) *
MariaS, vill du dela med dig av ditt recept på ingefärsmarmelad? jag blev så sugen! Jag fick en burk en gång och det var väldigt gott.

Ja MariaS jag är också nyfiken blomma.gif
mags100
Hej!
Jag har drivit fram två små ingefäraplantor sen i vintras som kom fint tills ca 25 cm höjd i låda på min balkong. Sen när jag satte ut dem i kryddlandet en solig plats stannade de av och har sedan inte tagit sig. Den ena har nu två månader senare börjat repa sig och komma med nya skott, den andra ser almänt ledsen ut...

Jag räknar inte med någon skörd i år men tänkte prova igen nästa sommar. Undrar på om några här har tips för omplantering av ingefäran att sätta ut eller om det är lämpligare att ha kvar dem i kruka? Undrade först om de var blivit brända av solen, men de klarade sig fint på min balkong i söderläge så jag tror inte det. Är ingefäran känslig för typ av jord, näring etc?

Tack för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Ingefära går INTE att odla ute i marken i sverige, även på sommaren är det för kallt i marken för den. Vill du att den ska producera nya knölar måste den ha det varmt och gott om fötterna. Nästa år förkultivera i mars och plantera sedan ut dem i stora svarta hinkar när det blivit varmt ute så kommer odlingen gå bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon