gunvor
det är inte avbrutet men ligger ner och jag funderar på att kanske kan man rädda det om man klipper o sågar mycket grenar så att det blir lite mindre kvar och att man seda´n försöker resa úpp det och stötta det!
Det är inte något jätteträd så med lite handfast hjälp kanske man skulle kunna få det på fötter ( rötter) igen!
CGB
Kanske man kan resa upp det utan beskärning och sedan stöda det ?
gunvor
CITAT (CGB @ 21-01-2007, 07:32)
Kanske man kan resa upp det utan beskärning och sedan stöda det ?

Tror det blir för tungt - har tyvärr begränsad tillgång till frivillig arbetskraft!
Big Gardener
Jag tror inte på beskärning för att balansera förhållandet mellan krona och rot. Helt klart har trädet förlorat mycket rötter när det har vält, men att beskära det i ett sådant läge riskerar bara att stjälpa det ytterliggare. Även hos träd i vintervila innehåller veden mycket reservenergi och vatten. Denna reserv kan mobiliseras vid stora skador och är därför inte lämplig att ta bort

Om trädet överlever kommer säkert grenar att dö bort, men det är bättre att låta trädet välja dessa och därefter beskära trädet.
Jag rekommenderar dig att försöka få ta i arbetskraft ändå. Jag tror säkert du har grannar, vänner och bekanta som kan mutas med kaffe och hembakta scones för lite lätt trädgårdsarbete. Staga upp trädet ordentligt åt alla sidor och täck över rötter som eventuellt tittar upp med lite jord. Du kan också stärka rottillväxten till våren med lite gödsel och bevattning kring rotområdet. Lycka till!
gunvor
Tack för svar med goda o proffsiga råd - skall se om jag kan fotografera eländet - tycker inte det ser så "sjukt" ut vid rötterna - men detskulle vara trevligt om det gick att rädda även om det inte är mina godaste äpplen det handlar om!
cato
Jag hade ett liknande problem med ett träd som lade sig i storm.
(Kanske inte lika stort som ditt.)

Jag började med att slå ner en kraftig stolpe. Fäste ett rep i toppen på stolpen och drog sen upp trädet i rätt läge med hjälp av repet. Sen slog jag ner ytterligare stolpar så att trädet kunde fixeras i rätt läge.
Jorden fixades till, och trädet vattnades rejält kommande säsong.
Nu står trädet stadigt igen.
Lycka till!

Cato
ingrid fuxwall
Hade tänkt att lägga in en bild på Gunvors äppleträd men hur gör man?

ingrid

Nu ligger bilden på Gunvors äppleträd i mitt album
Eftersom jag än inte har något album länkar jag till en bild
http://community.webshots.com/myphotos?act...d=web&full=true
Wetter
Hej!
du får somsakt brygga en kana med kaffe och bjuda hem dina koppisar och sötta up äpelträdet. Så ska du se att det börjar stbiletserar sig till somman. Vattna äpelträdet mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2007, 16:12)
Hade tänkt att lägga in en bild på Gunvors äppleträd men hur gör man?

ingrid

Nu ligger bilden på Gunvors äppleträd i mitt album
Eftersom jag än inte har något album länkar jag till en bild
http://community.webshots.com/myphotos?act...d=web&full=true

länken funkade inte ,har du en sida där du har albumet eller bara en sida med bilden på .
gunvor
jaha - jag som trodde att den tikiska Ingrid skulle lägga ut min bild mrn...
Var ute o tittade på trädet och kom fram till att OM det överlever så kan det ju överleva liggande - lättare att plocka frukterna som sitter i toppen då - optimist jag??

Jo det måste man vara!!
gunvor
CITAT (cato @ 21-01-2007, 16:05)
Jag hade ett liknande problem med ett träd som lade sig i storm.
(Kanske inte lika stort som ditt.)

Jag började med att slå ner en kraftig stolpe. Fäste ett rep i toppen på stolpen och drog sen upp trädet i rätt läge med hjälp av repet. Sen slog jag ner ytterligare stolpar så att trädet kunde fixeras i rätt läge.
Jorden fixades till, och trädet vattnades rejält kommande säsong.
Nu står trädet stadigt igen.
Lycka till!

Cato

det är inget jätteträd!!!
max 3 meter höjd!
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 21-01-2007, 19:56)
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2007, 16:12)
Hade tänkt att lägga in en bild på Gunvors äppleträd men hur gör man?

ingrid

Nu ligger bilden på Gunvors äppleträd i  mitt album
Eftersom jag än inte har något album länkar jag till en bild
http://community.webshots.com/myphotos?act...d=web&full=true

länken funkade inte ,har du en sida där du har albumet eller bara en sida med bilden på .

Men när jag själv klickar på länken får jag fram det fallna trädet.

Det är enbart detta träd i detta album.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2007, 19:05)
CITAT (flaxss @ 21-01-2007, 19:56)
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2007, 16:12)
Hade tänkt att lägga in en bild på Gunvors äppleträd men hur gör man?

ingrid

Nu ligger bilden på Gunvors äppleträd i  mitt album
Eftersom jag än inte har något album länkar jag till en bild
http://community.webshots.com/myphotos?act...d=web&full=true

länken funkade inte ,har du en sida där du har albumet eller bara en sida med bilden på .

Men när jag själv klickar på länken får jag fram det fallna trädet.

Det är enbart detta träd i detta album.

ingrid

visa mig albumet och ingen bild
ingrid fuxwall
Svårt det här, men jag fortsätter att försöka wub.gif

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2007, 19:31)
Svårt det här, men jag fortsätter att försöka wub.gif

ingrid

om du har sidan där du har ditt album , när du ser den sidan så kopiera adressen som stå längst upp
Pirum


Stackars träd sad.gif Visst gör det ont när träd faller, även om man inte får dem på sig.
Cilla
Det finns många alternativ med fallna äppelträd. För att man ska se vilka som är aktuella måste man se lite fler närbilder av vad som hänt vid stambrottet eller i marken där rötterna lyfts.

Ett alternativ om stammen är intakt är att stötta upp det igen. Det brukar krävas mycket mer stabila stöd än vad man tänkt sig från början. Dessa bör tas bort lite pö om pö. Får de stå för länge bygger inte trädet upp den kompensation som behövs.

Ett annat alternativ som jag förespråkar allt oftare om stammen är skadad (t ex sprucken) är att låta trädet ligga kvar och att se till att det blir kontakt mellan krongrenar och jord. Överallt där barken inte är grov skottar man upp jord så att det blir ordentlig kontakt. På så sätt kan man ge chans för äppelträdet att slå rot igen, och innan det gjort det fortfarande ha viss försörjning av den del av stammen som är kvar. När trädets delar pga röta och annat inte längre har kontakt med kronan och trädet tar näring genom nya rötter blir det visserligen inte lika härdigt som det var förr. Men det kan överleva.

På två ställen har jag sett detta fungera i över 20 år. Träden ligger ned, skjuter nya grenar som vill bli stammar med krona, och för ägarna har det haft fördelar. De har fått det lägre äppelträd med frukt som de egentligen ville ha...
gunvor
I morgonskall jag gå ut och fotografera rötterna - nu är snön borta för tillfället i alla fall. Så får vi se om Ingrid klarar av att pussla in bilden!
F.ö. tycker jag att min bild blev väldigt stilig - det är en vanlig färgbild men svart/vit minsann!!
ingrid fuxwall
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...dfuxw&pid=63523

Hoppas jag lyckas få in bilden/länken.

ingrid
gunvor
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-02-2007, 19:35)
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...dfuxw&pid=63523

Hoppas jag lyckas få in bilden/länken.

ingrid

jodå bilden fanns där - tack för hjälpen! När skall jag lära mig hur man lägger bilder på ett forum - kanske när/om jag får bredband!
gunvor
mitt äppelträd ligger kvar - det blommade så fint och det blev äpplen på det - dock ganska små men i alla fall - det får ligga kvar tills vidare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon