Katti med torpet
Tänkte sätta upp stora balkonglådor under fönstren på gaveln mot gatan. Det är dock en norrgavel varför jag är lite osäker på om det finns några lämpliga sommarväxer som blommar i ett norrläge?
Fuchsia vet jag kan trivas i norr men tycker att den växten är lite för stor för att ha i balkonglådor.
Hur är det med Lobelia, blommar de i ett sånt läge?
Tar gärna emot tips och erfarenheter gällande sommarväxter i norrläge.
Fenja
Lobelia, petunia, flitig lisa, låga ringblommor, buskkrasse har alla funkar bra för mig i norrläge.
Mvh
Fenja
ewa zon 3
Krukväxt-murgröna kan bli snyggt om du vill ha något som hänger.
Variegerad tror jag blir snyggt i ett skuggigt läge.

/Ewa
Katti med torpet
Tack för tipsen!
Murgröna blir ju toppen, att jag inte tänkte på det. Är så lätt att snöa in på sommarväxer bara...
Busk-krasse, blommar den alltså i ett norrläge? Trodde att det var en typisk sol-älskare. Där ser man vad bra det det här forumet är wub.gif
Finns det fler förslag så ös på, behöver inte nödvändigtvis vara ettåringar (tänker på murgrönan tongue.gif )
ewa zon 3
Eftersom jag har dålig koll på sommarblommor för skuggiga lägen drar jag väl till med några favoriter. Hosta någon sort som inte blir så våldsamt stor, gulbladigt smultron, otroligt vackra blad som lyser upp, och alunrot. De två sista kan du så nu och få massor av småplant som kan stå i balkonlådrorna och växa till sig under sommaren för senare utplantering.
Jag testar att övervintra Hostaplantor och alunrot i stora krukor den här vintern, hoppas det ska gå bra
Hostorna är pyttesmå länge ,så även om du sår nu blir det inte tillräckligt stora för balkonglådan tycker jag.
Odla sålde en del fina Hosta förra året

/Ewa
Margaretha
Flitiga Lisa - som någon nämnde - är väldigt tacksamma i norrläge! Hängverbena har också fungerat hos mig. Och million bells! Lobelia har fungerat lite ojämnt, tycker jag.
Sedan finns ju som sagt perenner.
Det beror ju på om man vill ha blommor hela tiden eller om vackra blad är lika bra.
aanderss


Varför inte lykliga lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon