Full version: Rosenlisa
Vesna
Hej,

I höstas (tror jag det var) såg jag ett morgonprogram på TV4 med Malou där hon stoltserade över sin fina rosenlisa som hon hade tagit med sig som stickling från någon resa söderifrån. Den var verkligen fin och jag blev sugen på att försöka mig på själv.

Persoligen har jag aldrig sett denna blomma förrens den gången och frågan är; finns de att köpa som planta eller blir jag dömd till att driva från frö (som jag inte är aldeles för bra på)?

Någon som vet något om denna växt? Vad jag förstod på Maluo så var den inte ettårigt utan hon hade haft den länge. Men alla "lisorna" om jag hittar fröer på är ettåriga sad.gif

Någon som kan vägleda mig?
Fenja
Du kan övervintra alla flitiga lisor, men de odlas nog oftast som ettåringar. "Rosenlisan" är en fylld form som brukar säljas lite överallt, Coop hade dem i fjol vet jag. Köper du frön till dubbla-/fyllda flitiga lisor så blir det sådan du vill ha gissar jag.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Rosenlisor brukar finnas att köpa "lie över allt" på trädgårdar varje sommar. Det är en väldigt vanlig blomma o de brukar inte vara speciellt dyra heller i inköp smile.gif
joulanta
HEJ
Hur övervintrar ni flitiga lisa?
Har satt 2 fröbrev med lisor så det vore skoj att få dem att övervintra
elizabet tongue.gif
Fenja
Jag har mina på fönsterbänken som vanliga krukväxter. Men det kanske kan vara en fördel att ha ett svalt utrymme...
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
För att vara säker på att få välfyllda rosenlisor rekommenderar jag att du köper plantor i nån handelsträdgård.
Jag har köpt frön till rosenlisa två år, men igen av gångerna har jag blivit riktigt nöjd. Dels har det varit halvdålig grobarhet på fröna och dels blir inte alla plantorna ordentligt fyllda.
Jag tycker dom är ljuvliga, så jag ska köpa mina i år. wub.gif
Åsa
Hej! Både Rara Växter och Impecta har frön , jag har frösått "Tutu White" för andra året nu - ALLA frön har grott (de vill ha undervärme) Och iaf i fjol blev samtliga fyllda små vita rosor. /hälsn. Åsa
Storåtjejen
CITAT (joulanta @ 13-02-2007, 17:46) *
HEJ
Hur övervintrar ni flitiga lisa?
Har satt 2 fröbrev med lisor så det vore skoj att få dem att övervintra
elizabet tongue.gif



Min dubbla Lisa övervintrade jag under lysrör i ett svalt utrymme (ca 10 gr). Tog i höstas även en stickling som jag övervintrade i ett svalt norrfönster. Båda har klarat sig. Moderplantan är tuktad och nu kommer det mycket nytt på den bravo.gif
aldo
Jag fick en söt rosa " rosenlisa " från Norge härom året och hon lever ännu thumbsup.gif

Nu har jag tagit sticklingar och har 3 fina plantor +moderplantan .

Den klarade sig fint i mitt fönster utan värme underifrån och med extraljus .
Vesna
Hej,

Ja, det är precis den "Lisan" jag är ute efter. Den är så fin! Får väl försöka leta rätt på en sådan i handelsträdgårdarna. Vet inte när de borde komma ut till färsäljning. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har den än iaf. Bara vanlig flitig Lisa.

aldo
CITAT (Vesna @ 06-03-2007, 09:33) *
Hej,

Ja, det är precis den "Lisan" jag är ute efter. Den är så fin! Får väl försöka leta rätt på en sådan i handelsträdgårdarna. Vet inte när de borde komma ut till färsäljning. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har den än iaf. Bara vanlig flitig Lisa.




Du har Meddelande cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon