Tjosan
Tänkte föröka en Vitvinbärsbuske, på jobbet i sommras, med avläggare.
Det glömdes bort så nu undrar jag.. Kan man ta in grenar nu i vinter o försöka få rötter dem? Då är de ju klara för plantering till sommaren om det skulle gå.. smile.gif

Är det helt omöjligt eller bara svårt?
wolkenkrabber
vet inte hur det går på vintern... men jag har en svartvinbärsbuske som jag fått av en släkting som bor i lägenhet.. hon satte en avbruten gren i ett glas vatten och den fick rötter smile.gif
RibesRubusVitis
Såg att du bor i en hög klimatzon där ni väl har snö och tjäle nu. Här i Skåne tar jag de bortklippta vinbärskvistarna (yngre toppar) på vårvintern och bara trycker rätt ner i lerjorden intill moderplantan. Det mesta brukar slå rot. Vinbär lider ju inte av att klippas sent, men har du gott om kvistar kan du väl försöka flera modeller. Sätt i kruka och vattna, låt stå svalt men ljust. När (om) knopparna slår ut, behövs ev. en plastpåse som håller luften kring bladen fuktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon