Full version: Apelsinträd
Alba
Jag har ett litet apelsinträd som har 1 apelsin och massor av blivande apelsiner samt en hel del blomknoppar som avstannat verkar det som.

Ska jag vänta med omplantering tills jag ser att den skjuter nytt.
Alexander-VG-zon3
du kan plantera om den nu
catlady
Sedan kan det vara bra att gallra lite bland karten om det är många på samma gren. Ett träd i kruka kan bara tillverka ett begränsat antal fullväxta frukter åt gången.
Alba
Jaha det visste jag inte.
Jag är ju rädd att gallra för mycket. Vill ju ha så mycket apelsiner som möjligt (även om de inte går att äta)
Hur ska jag veta vad som är lämpligt ?
catlady
Om det är en liten prydnadscitrus du har som ändå inte ger "riktiga" apelsiner utan många små dekorativa frukter så behöver du nog inte göra något. Och även om det är ett större träd - om du inte bryr dig om att kunna äta frukterna, eller att de ska uppnå en viss storlek eller färg, så kan du låta dem vara som de är. Då får du fler och mindre frukter, och vissa som inte utvecklas mycket alls eller ens blir gula innan de skrumpnar och faller av.
Men om du har ett "riktigt" träd och vill ha ordentlig frukt så får du nog gallra lite. Jag vet inte hur mycket man brukar räkna per gren, det beror säkert på hur stort trädet är och hur lövverket ser ut. Kanske kan du hitta mer utförlig information i en bok om citrusar? smile.gif
Alba
Jag är nöjd med ditt svar. Tack för hjälpen.
Det är en prydnadscitrus - är nog inte tänkt att man ska äta av den.
Lady Hamilton
Lånar denna tråd för att visa att mitt Clementin träd som jag köpte för snart 2 år sedan (väldigt misskött sad.gif ) nu verkar ha återhämtat sig och tänker börja Blomma wub.gif
[attachment=1007:PICT7584.JPG][attachment=1009:PICT7587.JPG][attachment=1010:PIC
T7594.JPG]


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon