Andersson
Vi vill plantera en häck för att dölja ett fult stålstängsel och ge oss insynsskydd. Platsen är mellan två hus med gott om sol mitt under dagen. (Husen skuggar på förmiddagen och kvällen under tidig vår/sen höst.) Idag finns där gräsmatta som på 75% av sträckan ligger ovanpå en berghäll. Djupet på matjorden varierar mellan 10-20 cm.

Häcken bör inte ta alltför mycket plats och vara någorlunda lättskött. Gärna en vintergrön häck, men det utbudet är förstås mer begränsat. Kanske ett bart grenverk på vintern kan ger tillräckligt blickfång för att man inte ska uppfatta stängslet? Vi bor i zon 4.

Den enda lösningen vi kommit på är att bygga upp någon form av "låda" med jord för att få tillräckligt med jordmån för häcken. Dessutom gräver vi nog ner en perforerad slang för att kunna vattna effektivt.

Om vi använder torvblock, kan man då räkna in torvblocket i jordmånen? Håller torvblocken ihop jordvallen eller kommer de att vittra ner och blotta rötterna efter ett antal år?

Vi vill få höjd på den så snabbt som möjligt utan att tumma på kvaliten i häcken. Hur snabbt går det att få upp en häck på c:a 1,80 från plantor på c:a 40 cm? 5-10 år?

Finns det häckar som växer högt med grunda rötter?
Spelar det någon roll om man planterar tätt med billiga barrotade häckplantor eller glesare med krukodlade buskplantor? Blir resultatet samma?

Jag har läste några inlägg men inte stött på några tips om en häck med någon salixsort. Blir de för glesa eller är de oläpliga av andra skäl? Har sett en röd... salix någonting (bla i Bergianska trädgårdens japanska avdelning) med små smala blad som är väldigt fin men verkar bli gles och bar nedtill.

/småtomtägaren
Hannele
Idegran? Liguster är också tålig, kan klippas smal.
Vill du ha något snabbt, kompletterar du med 1-åriga slingerväxter, eftersom små buskplantor har lättare att etablera sej i tuffa förhållanden än storvuxna. Själv har jag planterat vresrosor rakt på berget med 5-10 cm jord. Nu är buskarna över 1,5 m höga. Jag vattnar dem aldrig, de blommar rikligt varje sommar. Anpassar man sej till förhållandena, väljer rätt växter och har lite tålamod, kan man göra allt..
Jag formklipper min vildvuxna salix, som växer på några cm grus, vattnar aldrig.
hälsar
en som bor på blommande berg
Andersson
Tack för tipset! Vilken salix är det? Är det tät även nertill? Antar att den skjuter rotskott så den kan förnyas hela tiden?
Hannele
Nån vild (?) silveraktig salix, skjuter inte direkt några rotskott, kanske babysar från den gamla trädgården?
Finlands vita ros skulle nog klara sej bra i 10-20 cm jord, om man vattnar och sköter om den 1:a sommaren.
Själv sköter jag om ömt västkustens vilda nyponros, den växer på berget i 5-10 cm mager jord, har söta rosa blommor före midsommar och massa vackra nypon på hösten.
Läs mer om de mycket avvändbara vildrosor:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon