Ylva i Dalarna
Jag ska göra ett flätat staket av levande vide där jag på båda sidor om staketet (ca 2 m högt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sådant staket förr, mycket fint. men för att inte rötterna ska tränga in i perennerna så tänkte jag sticka ner någon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , längs efter staketet på båda sidor. Min första fråga är, hur mycket plats behöver rötterna minimun för att staketet ska klara att grönska fint? 30- 40 cm kan det räcka? Sen undrar jag också, hur långt ner i jorden måste "avskiljaren" gå? Kan det duga med dessa gröna gräsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan köpa i rullar. Räcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp över jordytan, för att hålla videts rötter undan från perennrabatterna?

Ylva
Cilla
Jag skulle fråga Lillöpil som säljer grundmaterialet. Hur brett planteringsdiket ska vara beror på vilken typ av mark det är på stället och hur hårt du tänker hålla staketet sedan. Om jorden är djup och lerig och det är ett hyfsat fuktigt ställe skulle jag tro att 40 cm bredd kan räcka, om du också sedan klipper in staketet. Men om det är ett lite torrare ställe och du dessutom vill att staketet ska växa lite tufsigt och högt skulle jag tro att det behövs lite vidare dike.

Avgränsningar för rötter är en annan historia. Jag har inte sett att 1 meter djupa avgränsningar räcker för pil, men som sagt det beror också på hur hårt du håller in häcken genom beskärning, Ju mer beskärning desto mindre rotsystem. Men oavsett det så är pil alltid törstig, så när det blir torrt för en pil kan den sträcka rötterna 7 meter ned och 40 meter ut från stammen. Fast då talar vi om rötter jag sett på större stamträd.
Afrodite6177
Hej Ylva!
Blev så fruktansvärt intreserad när du skriver flätat staket.
Hur ser det ut???
Har du några bilder??

Nyfiken
Afrodite

CITAT (Ylva i Dalarna @ 01-03-2007, 14:53) *
Jag ska göra ett flätat staket av levande vide där jag på båda sidor om staketet (ca 2 m högt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sådant staket förr, mycket fint. men för att inte rötterna ska tränga in i perennerna så tänkte jag sticka ner någon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , längs efter staketet på båda sidor. Min första fråga är, hur mycket plats behöver rötterna minimun för att staketet ska klara att grönska fint? 30- 40 cm kan det räcka? Sen undrar jag också, hur långt ner i jorden måste "avskiljaren" gå? Kan det duga med dessa gröna gräsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan köpa i rullar. Räcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp över jordytan, för att hålla videts rötter undan från perennrabatterna?

Ylva

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon