Full version: Pyramid-järnek
snofsan
Hej Cilla,

Det är mer än ett halvår sedan .....

Satte för 3-4 år sedan en järnek i pyramidform, enligt plantskolan - och den medföljande bilden, men den skjuter långa toppskott och lämnar långa kala partier. Det ser mera ut som om den har grenvåningar än pyramidform. Med ca 75 cm kal stam mellan grenvåningarna ser den lite konstig ut. Jag har klippt ner toppskotten två gånger för att den skall sätta grenar längre ner, men den ger sig inte.

Jag förväntade mig mera en "granform" än en egendomlig "bonzai".

Antagligen är det en Blue Angel eller Blue Prince, för den har alldeles mörka, grönblå, släta, glänsande och vackra blad.

Finns det någon metod att tvinga fram lite tätare grenvåningar?

Nertill ser den ut som en lite spretig buske men sedan kal längs stammen med två grenvåningar. Förra sommarens toppskott brändes antagligen av solen eller åts upp av någon insekt och det är bra för då kan den ju inte sticka iväg igen.

Har du några goda råd?

Mvh
Snofsan
Cilla
Hej Snofsan,
Här måste fler svara, jag är inte särskilt erfaren på järnek! Jag visste inte ens att det fanns fastigiataforrmoer, dvs pyramidala former på järneken. Om man söker på "Ilex aquifolium fastigiata" på google får man heller ingen träff, varför jag tror att plantskolan överdrivit. Kanske kan dessa blå järnekar (sorterna Blue xxx) anta sådana former, men det är nog mer individuellt än sortbenäget.

För mig är alla sorters järnekar antingen mindre eller stora spretiga buskar eller små träd. Oformliga tycker jag är karaktäristiskt, det är snarare bladens och bärens färg, glans och form som gör att de är populära. Men hyfsat täta brukar de ju bli.

Att buskar sticker iväg med långa toppar eller andra oförgrenade skott är normalt. Första säsongen kommer de raka skotten, på andra året kommer sidogrenarna på dem som får dem att bli mindre spretiga och gängliga. Skär man in skotten kommer de att skjuta fart igen utan att hinna bilda sidoskott.

För många buskplantor tar det ca 4 år att etablera sig och "buska till sig". Först då ser man ungefär hur formen kan komma att bli. Fast beskär man under denna tid så kan det förändras, förstås.

Förutom det så kan kraftig gödning ge långa spjutliknande skott.

Om jag vore du skulle jag antingen låta busken stå orörd i ett åar år till, eller byta ut den. Riktigt pyramidal form som du kanske vill ha kommer den nog inte få. Och jag vet inte om det går att få bra resultat på formklippning, men det kanske någon annan vet. Ganska vasst och stickigt beskärningsarbete blir det nog.

Jag har aldrig varit riktig vän med de här vackra men vassa järnekarna, men så för några år sedan stack en liten frösådd järnek upp i min vilda trädgård. Den lilla sköts nu ganska ömt...
snofsan
Den järnek jag har på sommarstället ser helt annorlunda ut. Den har blad som är buckliga och taggiga men den här har endast en liten böj på toppen av vissa blad och har bara en minimal tagg på spetsen - och är mycket mörkare i färgen förstås. Så såååååå jäkliga är järnekarna inte! biggrin.gif

Ok, skall vänta denna säsong och se vad den hittar på. Men med skadat toppskott borde den ju inte gå på höjden i alla fall. Jag hoppas att den tätnar med åren.

Och jorden den står i är urusel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon