tin@w
Jag har en helt vild idé som jag funderar på, kom med ris o ros är ni snälla!

Vi har en häck av amerikanskt hagtorn. Törnena är 5-10 cm långa, och det är ett elände att hålla på med den. Ett par gånger varje sommar får vi punka på skottkärra, gräsklippare mm. Den måste klippas minst en gång varje säsong, för växtkraften är det inget fel på (två meter om året sisådär...), och i ärlighetens namn är häcken ganska vacker som välskött, men vi vill inte ha den längre. Lekdelen av gården är redan inhägnad av staket, så häcken vi har fyller ingen praktisk funktion vad våra mindre barn beträffar. Häcken ska bort.

I stället funderar jag på en "blomsterhäck". Jag ser framför mig riddarsporrar, violrutor, kanske några solrosor, allt uppburet av en sorts hallonstöd. Eller, ännu bättre, luktärter och rosenbönor som klänger på höga stöd av engelsk modell. Det blåser en del här, men inte så mycket på just den här sidan huset. Vi bor i zon 4, jorden är gammal leråker och häcken vetter åt sydväst, väst och nordväst. Läget är öppet, så brist på sol är inget problem.

Vad tror ni? Blir det outhärdligt att sköta? Eller så totalt vackert att det är en ren fröjd, kanske?
Betty
Har länkat till BengtsTrädgård flera gånger förr - och här kommer den igen! wub.gif
Jag är övertygad om att det blir jättevackert med en blomsterhäck! thumbsup.gif
tin@w
Åh tack för länken, har inte sett den förut. Den trädgården var vacker! Jag är alltså inte helt galen som tänker i de här banorna ändå biggrin.gif
Cilla
Bengts blomster är underbara, jag håller med. Märks att han är pensionär, det är åtskilliga timmars arbete på att få till det så!

Några "bad news": Att få till en lång perennrabatt med lite högre växter i ett blåsigt läge kräver en hel del jobb och sedan underhåll. Förutom att hela häcken måste grävas upp och jorden sedan förbättras, måste en perennrabattshäck sedan vattnas, plantor bytas ut, höga perenner stagas om det blåser, och varje år måste jordförbättring till mm.

"Good news": Är man odlingsintresserad och ägnar mycket tid i trädgården är en stor rabattyta underbart att ha! Och det borde dessutom finnas fungerande mellanvägar också. Man kan gräva bort delar av häcken och sätta delar av perennrabatten så att det blir lagom jobb. Kanske gräva ut 2-metersluckor och plantera emellan, så att det blir lite stöd i blåst också? I hagtornshäckdelarna osm är kvar kan man ju binda stödtråd som perennerna kan luta sig emot. Och sedan beskära häcken endast i juli så att skottillväxten inte blir så stark (men då blir den glesare med tiden också), köpa en elektrisk häcksax och ett par rejäla handskar som gör att klippjobbet med hagtornet blir lättare under den tid man har kvar den. Eller en skottkärra med fyllda gummihjul...

En och annan förberedande tanke måste nog till om man ska gå från känslan av att det är jobbigt att klippa en hagtornshäck till att man ska hitta ett roligt alternativ. Deet är ganska stort jobb att gräva upp en etablerad häck och få något annat att ta sig. Och av alla hckalternativ är nog perennrabatten den mest underhållskrävande.

kerstin z5-6
men ljuvlig .. dessutom behöver man aldrig bry sig om var snösvängen kör o dumpar snön ..





Rosor och perenner är trevligt det med
Merlin
Jag skrattade lite när jag läste tråden giggle.gif jag har nämligen en blomsterhäck och har precis planterat hagtorn bakom den laugh.gif för att få mer avskildhet. Jag skulle tänka mig för flera gånger innan hagtornhäcken ryker....kanske räcker det att klippa ner den till marken och sen hålla efter den så den inte blir så enorm???
kerstin z5-6
Ja den kan ju vara ett bra vindskydd för perennerna smile.gif
Lena i Torslanda
En fantastiskt bra hög perenn för blåsiga lägen är Rosenflockel. 2 meter och stadig som en klippa!
tin@w
CITAT (Merlin @ 06-03-2007, 23:14) *
Jag skrattade lite när jag läste tråden giggle.gif jag har nämligen en blomsterhäck och har precis planterat hagtorn bakom den laugh.gif för att få mer avskildhet. Jag skulle tänka mig för flera gånger innan hagtornhäcken ryker....kanske räcker det att klippa ner den till marken och sen hålla efter den så den inte blir så enorm???


biggrin.gif

Vi har funderat i flera år, och nej, vi vill bara inte ha häcken, det är inte bara klippandet utan vi tycker inte om den. Det kommer en firma och tar bort den i vår, att gräva upp plantorna själva är oss lite övermäktigt nu när vi sålt traktorn. Sen tänkte jag täcka marken och låta det ligga en säsong för att mota det värsta ogräset, det är en del som växer i häcken förutom gräs. Vi behöver egentligen inget insynsskydd heller, men det vore vackert med höga växter i en lång rad där. Jag får lura vidare. Förbereder frösådd så länge, så får vi se smile.gif
cia73
Plantera jordärtskockor så får du en tät och grön häck som blommar med gula blommor på hösten. Jag brukar ha minst 3 rader bredvid varandra och då bryts de inte av vinden(här blåser det också mycket).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon