Full version: Sand- och grusodling
jegi
Ni som har provat på det, blandar ni i någon jord överhuvudtaget? Jag tänkte i första hand för odling av träd och buskar. Hur pass djupt lager av sand och grus har ni? Behövs det extra näring vs traditionell odlng?
Cilla
Detta är ett långt kapitel, och säkert har flera mycket att säga om det!

I några svenska städer, bl a Stockholm och Malmö, sätter man alla gatuträd i sk skelettjord numera, Den består av 2/3 sten och 1/3 organiskt material.

Detta samt forskning och erfarenheter från andra länder skriver vi en del om i Trädbladet, Svenska Trädföreningens tidning.

I mindre skala har jag vitaliserat träd som stått i grusade eller stensatta områden med sättsand under, och då använt mig av ca 2/3 sten och grus och spolat ned organiskt material med vatten. Gör man det seriöst som städerna bygger skelettjord har man bättre koll på grundvatten mm än jag haft, men bara att byta ut sättsand mot grus och spola ned kogödsel och finkompost hjälper de tröttaste träden att komma igång.

Att i en trädrad gräva dike istället för att göra enskilda gropar hjälper också mycket. Att träd som står i stensatt elelr grusgångsområde får diken ut till gräsmatta hjälper också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon