anneli85
Halloj! Jag har 2 gamla äppelträd på min tomt som inte är ett dugg roliga längre och nu ska dom sågas ner. Är det besvärligt att få bort rotsystemet på äppelträden? Är det lämpligt att plantera nya träd i samma grop i sånt fall? Funderar nu på att välja plommonträd i stället, tips på nån bra sort och var man kan tänkas hitta den. Hur skall plommonträd beskäras och när är bästa planteringstiden?Tack på förhand
KURT
Det är inte lämpligt att plantera äppelträd i samma grop, om man inte byter ut eller tillför ordentligt med ny jord. Plommon bör du dock kunna plantera där, och bara du kan gräva så behöver du inte ta bort äppelrötterna. Man kan läsa om olika plommonsorter b l a hos E-planta. De sorter som ger allra mest frukt (t ex Victoria), behöver i allmänhet också kartgallras (för att inte granar skall brytas och för att frukten skall bli större och godare). Det är bäst att plantera fruktträd under vilotiden (höst, vinter eller vår).
Cilla
Jag håller med Kurt och kan tillägga att plommon inte behöver beskärning i alls samma utsträckning som äpple och är därför ett mindre arbetssamt fruktträd att ha... Men det är också klart mindre, så om du eftersträvar samma rumsliga funktion som äpple har så kanske du bör fundera på andra träd. Man hänger sällan gungmattan i ett plommonträd, och det är bara några få sorter som man med behag kan sitta under. Blommen är också kortare, och prydnadsvärdet inte så stort.

Men frukten är ju härlig!
Merlin
Min absoluta favoritsort vad gäller smak och härdighet är experimentalfältets sviskon smile.gif Det finns många goda sorter men ingen som går upp emot den här tycker jag, bra att äta direkt från trädet, sylta eller till plommonpaj mums rolleyes.gif
Christer i Falköping
Jag har ett Allmänt gulplommon. det ger otroligt goda gula plommon.
Christer.
Merlin
CITAT (Christer i Falköping @ 09-03-2007, 19:24) *
Jag har ett Allmänt gulplommon. det ger otroligt goda gula plommon.
Christer.


En mycket god sort Christer! Den beskrivs ibland ganska orättvist som "fadd smak" i litteraturen men den är jättegod...bra härdighet dessutom smile.gif
Christer i Falköping
Fast när de blivit övermogna räcker nog inte ens fadd som beskrivning laugh.gif
Christer.
Merlin
CITAT (Christer i Falköping @ 09-03-2007, 20:10) *
Fast när de blivit övermogna räcker nog inte ens fadd som beskrivning laugh.gif
Christer.

laugh.gif laugh.gif så sant, men jag år ett övermoget Victoria i somras inget att hurra för den upplevelsen heller sick.gif
KURT
CITAT (Merlin @ 09-03-2007, 20:12) *
Min absoluta favoritsort vad gäller smak och härdighet är experimentalfältets sviskon smile.gif Det finns många goda sorter men ingen som går upp emot den här tycker jag, bra att äta direkt från trädet, sylta eller till plommonpaj mums rolleyes.gif


Nackdelar med dem är bla att de blir relativt stora och att de tar lång tid på sig innan de ger frukt. Men å andra sidan klarar de sjukdomar bättre och jag tycker inte heller att de drabbas av plommonstekel eller plommonvecklare lika ofta.
Merlin
CITAT (KURT @ 10-03-2007, 05:33) *
Nackdelar med dem är bla att de blir relativt stora och att de tar lång tid på sig innan de ger frukt. Men å andra sidan klarar de sjukdomar bättre och jag tycker inte heller att de drabbas av plommonstekel eller plommonvecklare lika ofta.

Jag köpte ett treårigt träd och det gav ett antal frukter första sommaren men många ramlade av i förtid. Andra året klarade sig ett femtital plommon och tredje året (förra sommaren) omkring hundra. yahoo.gif Min är en E-planta - vet ej om det har med saken att göra...Trädet har dessutom växt enormt, det var ca 1,50 när det köptes och är nu dryga 3 meter smile.gif Har inte drabbats av plommonstekel eller annat till skillnad mot grannens Victoria sweatingbullets.gif
Värsjö
Plantera gärna ett Opal. Plommonet är violett, har god smak och konsistens. Mognar dessutom förhållandevis tidigt. Här i norra Skåne redan i början eller mitten av augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon