Full version: Ta bort täckningen?
catmilla
Nu när det verkar bli "varmt" på nätterna (+4 till +6 enl. SMHI) undrar jag om jag ska ta bort lite av täckningen från mina inbäddade växter. De har stått ute i sina krukor hela vintern i en låda som är fodrad med frigolit och bubbelplast. Känns som om de blir bortskämda av att ha det så ombonat. Samtidigt kan det ju bli kallt igen när man minst anar wacko.gif Växterna i fråga är en syrén, några clematis och en vinranka. Om de får det för varmt finns väl risken att de möglar? g.gif
Hjälp...
Alexander-VG-zon3
jag hade tat veck det , dom klara sig utmärkt om dte skkulle bli lätt frost natt . jag tror inte äns jag hade haft nåt skydd på vintern äns om det gälelr härdiga växter
catmilla
Du är modig du flaxss smile.gif Tack för ditt svar. Kanske tar jag bort det i morgon...skyddsgrejset alltså.
Fenja
Ser att du bor i Grängesberg Catmilla, kan du lätta på täcket på dagarna och lägga på det på kvällarna igen så funkar det säkert! Men jag skulle inte våga ta bort det helt förrän i mitten av april om jag var dig...
Mvh
Fenja
catmilla
Nä, när jag läser mina anteckningar från förra balkongodlaråret var det just i mitten av april täcket åkte bort! Enda skillnaden är ju att det är mycket varmare nu. Men de ska få andas på dagarna har jag bestämt nu. Tack för svaret Fenja! thumbsup.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har tagit bort allt för några dagar sedan. Det kommer säkert några frostnätter till men det får dom klara.
Fenja
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-03-2007, 10:05) *
Jag har tagit bort allt för några dagar sedan. Det kommer säkert några frostnätter till men det får dom klara.


Det är lite klimat skillnad mellan västkusten och Grängesberg... det är väl zon 4-5 där i alla fall.
Mvh
Fenja
catmilla
Jo, det är precis zongräns 4-5 här i Gränges. Jag försöker att inte låtsas om zon 5 whist.gif
Har låtit täckelsen falla i dag och sen bäddar jag in dem i natt igen.
Alexander-VG-zon3
hur kalt får ni på nätter ? vilka exakta växt sorter handlar det om ?
är det växter som är härdiga växter behövs knappast mer än att skydda krukan några nätter på vintern
catmilla
Mellan 15-20 minusgrader kan det bli här på balkongen under vintern. Det är en Palibin-syrén, en Zilga-vindruva samt clematisarna Königskind, Romantika, Violet purple och Julia Correvon. Tror nog att de behöver ha det varmt och gott på vintern yes.gif
Alexander-VG-zon3
jag hade inte skyddat mer än krukan på vintern , det du får får vi i skåne så ingen fara menade mer vad du får nu på natten ?
catmilla
Det är på natten vi har 15-20 minus på vintern. sleep.gif
Om du menar nu på nätterna så pendlar det mellan någon plusgrad och 10 minus.
I vilket fall som helst så är täckningen borta nu på dagen men läggs på igen i kväll. thumbsup.gif
Anki V
Ursäkta en novis…..men jag har alltid trott att om man odlar perenner och buskar i kruka här hos oss i de högre zonerna så täcker/skyddar man krukan/växten mot allt för snabba infrysningar och att det ska tina för tidigt och sedan frysa igen.

Har jag helt missförstått det här? confused.gif

Jag skulle då inte ta bort någon isolering förän tidigast i senare delen av april.

/Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (catmilla @ 12-03-2007, 15:31) *
Det är på natten vi har 15-20 minus på vintern. sleep.gif
Om du menar nu på nätterna så pendlar det mellan någon plusgrad och 10 minus.
I vilket fall som helst så är täckningen borta nu på dagen men läggs på igen i kväll. thumbsup.gif


jo jag förstod hur du menar men det är ju ingen som skyddar trädgårds växter i trädgården , jag säger så här är dom härdiga för din zon så behövs inget skydd , och blir det -5c en natt så behövs inte skydd . och du bor i zon 4? eller va det vad så det ända som behövs är att du isolerar krukan OM det är växter som normalt klara sig ute . är det inte dte då kan man vira in resten i nåt .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 12-03-2007, 20:14) *
Ursäkta en novis…..men jag har alltid trott att om man odlar perenner och buskar i kruka här hos oss i de högre zonerna så täcker/skyddar man krukan/växten mot allt för snabba infrysningar och att det ska tina för tidigt och sedan frysa igen.

Har jag helt missförstått det här? confused.gif

Jag skulle då inte ta bort någon isolering förän tidigast i senare delen av april.

/Anki


det är mer en fråga hur man vill ha växten , annars så trädgård växter behöver inte skydd om dom är i kruka eller i marken . dom klara det . jag har haft små små trädgårds växter i krukor i vinter i tunna plast krukor och dom klarat sig fint
( tjäle är frost i marken ) . men har man mindre härdiga växter i krukor på altanen så behövs skydd typ har man en ros som klara zon 2 men man har den kruka i 3 så behövs skydd . men har man en ros som klara 3 och man har den i kruka i zon 3 så behövs inte skydd mer än isolering av krukan beroende om det är en björk eller ros eller hosta . är det frostfritt på natten så behövs knappast skydd då kan växten stå helt oskyddat .
Fenja
CITAT (Anki V @ 12-03-2007, 20:14) *
Ursäkta en novis…..men jag har alltid trott att om man odlar perenner och buskar i kruka här hos oss i de högre zonerna så täcker/skyddar man krukan/växten mot allt för snabba infrysningar och att det ska tina för tidigt och sedan frysa igen.

Har jag helt missförstått det här? confused.gif

Jag skulle då inte ta bort någon isolering förän tidigast i senare delen av april.

/Anki


Håller med dig! yes.gif Jag bor i zon 4 och har inte börjat att försöka tina några krukor ännu.
Mvh
Fenja
catmilla
Tar bara bort (på dagen) det som ligger på jorden, det som ligger runt krukorna får vara kvar tills långt senare. Var mest ute efter om det fanns risk att det kunde börja mögla pga. "värmen". sweatingbullets.gif
Alexander-VG-zon3
är det frostfritt kan du ta veck det helt å hållet på natten utan större problem ,lovar dig det
Fenja
Att lufta det skadar nog inte Catmilla! Jag har kryddor i mina krukor så de får stå kvar under granriset i skuggan än ett tag.
Mvh
Fenja
anna_rispan
Oj nu hoppar jag in också. Jag bor ju i zon 3-4 o har en kruka o en låda på balkongen. De har redan tinat. O de har inte haft något speciell vintertäckning. Stora krukan har jag lagt bubbelplats i på insidan för det var som ett veck i plåten i ovankant så hade jag inte lagt dit bubbelplats så hade det blivit jord under kanten eller hur jag ska säga.

Tinat har det iallafall. Hoppas att det överlever.
catmilla
anna_rispan ska man vattna när de börjat tina? Jag hoppas också att de överlever, både dina och mina wub.gif
Fenja
Om det ser torrt ut bör du vattna Catmilla, annars kan de ju torka ihjäl. Lyft i krukorna så brukar man känna om de är lätta och torra.
Mvh
Fenja
catmilla
Det är så spännande! Såg precis att syrénen har fått en knopp yahoo.gif Våren ÄR här!
anna_rispan
CITAT (catmilla @ 13-03-2007, 14:01) *
Det är så spännande! Såg precis att syrénen har fått en knopp yahoo.gif Våren ÄR här!


hehe, min kaprifol fick ju en knopp i vintras redan.... men nu börjar det likna vår på riktigt. jag vattnade min kruka i helgen. det är första vintern.

har du haft dina flera år??
catmilla
Nej, jag köpte syrénen sommaren -05 och vindruvan förra sommaren. Clematisarna har jag också haft sen förra sommaren. Nästan helt nytt, alltså. Vi sålde vår sommarstuga hösten -05 och sen dess har jag sett som min livsuppgift att pressa in allt möjligt grönt på vår 6 kvadratmeter "stora" balkong wub.gif
mälaren
Jag har mina på friland och det är bara ev. frostnätter när de börjat blomma som kan förstöra klasarna. Själva stammen mm klarar sig bra...
skogstroll
jag slet vågat bort fiberduken i växthuset igår... det får gå... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon