Full version: Kentucky kaffeträd
Trädgårdstokan
För några år sedan satte jag ett frö Kentuckykaffe. Det har nu blivit ett litet träd som står utomhus i en stor kruka på sommaren och övervintrar i garaget. Enligt frökatalogen så ska det tåla vårt klimat året runt. Är det någon som vet hur länge jag ska vänta innan jag vågar plantera mitt träd i trädgården?

http://www.odla.nu/album/showlist.php?uuid...amp;dowhat=user

rose.gif
Big Gardener
Kentuckykaffe, Gymnocladus dioicus, är lite vansklig på våra breddgrader. Men normalt klarar den våra vintrar upp till zon 2-3 om den får en bra etablering, står tillräckligt torrt, skyddat och får bra med sol. Den ska ha väldränerat!

Just etableringen har jag upplevt varit ett knepigt kapitel och jag vet inte riktigt om det beror på för blöt jord eller om den möjligtvis sammarbetar med någon mycorizzasvamp.

I Alnarpsparken står det ett Kentuckykaffe som tyvärr ser ganska rangligt ut pga ljuskonkurrensen och åldern. Närmare 115 år. Annars är exemplaret ca 15-20 meter högt, så nog fungerar det alltid.
Huggorm
Jag såg ett sånt där i Århus, Danmark. Det såg absolut ut att trivas, och bar gott om frukt, eller vad de där kaffebönorna kallas. Men det stod visserligen i en botanisk trädgård, så det fick väll Danmarks bästa omvårdnad kan man tro
Alexander-VG-zon3
finns två stora fina träd i broby där den ena växer vid ån och den andre inne i broby , inget av dom får nåt skydd
Big Gardener
Vad jag menar med skyddat är att den bör få så lång sommar och så mycket värme som möjligt. Den passar ganska bra som stadsträd. Jag har sett träd i Kalmar och Huskvarna som inte såg ut att må fantastiskt vilket jag härleder till att de stod antingen i för grund och för blöt jord eller för vindutsatt. Om jag ska jämföra den så påminner ståndortskraven lite om Gleditsia triacanthos, Gingko biloba eller möjligtvis Robinia.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 17-03-2007, 17:03) *
Vad jag menar med skyddat är att den bör få så lång sommar och så mycket värme som möjligt. Den passar ganska bra som stadsträd. Jag har sett träd i Kalmar och Huskvarna som inte såg ut att må fantastiskt vilket jag härleder till att de stod antingen i för grund och för blöt jord eller för vindutsatt. Om jag ska jämföra den så påminner ståndortskraven lite om Gleditsia triacanthos, Gingko biloba eller möjligtvis Robinia.



jo det vet jag , jag bara skrev till det . wub.gif

den ena står intill en husväg så den står någ relativt torrt på vintern och skyddat , den andre står mot ån i skogsjord skulle jag tro där är öppet så det blåser mycket där ( ån kanske hjälper till med microklimatet ). men båda grönskar fint varje år och mår bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon