Full version: Beskära björnbär
skogstroll
Jag har ett litet skjul där det "klättrar" (försöker klättra) en rätt halvdöd björnbärsplanta men som jag gärna vill rädda. Det är inte många kvistar på den. När ska man beskära den och hur mycket för att få lite fjutt på dent? thanks.gif
KURT
Nej, rensa runt rötterna så att den slipper konkurrens från gräs och annat. Beskär i fortsättningen de skott som har givit frukt.
ingrid fuxwall
Du gav bra råd men om plantan är tvinade kan man klippa ner den helt och låta allt växa till sig ett år, så gjorde vi och sedan växte den betydligt bättre.

ingrid
Susanne i Linköping
Enligt vad jag läst så beskär man björnbär ungefär på samma sätt som hallon. Efter skörden klipper man bort de skott som givit frukt. Årsskotten kan man låta ligga längs marken över vintern, gärna med täckning. På våren binder man upp de övervintrade fjolårsskotten, och när de nya skotten kommer är det deras tur att växa längs marken.

Det låter väldigt praktiskt i teorin, undrar om det funkar lika bra i verkligheten. crazy.gif
skogstroll
tack för svaren. den har nog inte beskurits på ett antal år så den kanske behöver en rejäl omgång med sekatören.... Ingen har varit särskilt trädgårdsintresserad på tomten sen typ 60-talet så det är lite att pyssla med rolleyes.gif
Gossen Ruda
Skall kanske förklara lite mer. Björnbär, hallon med flera växter har 2-åriga skott. Första året växer det ut långa revor eller stammar. Nästa år blommar dessa och ger frukt för att därefter dö. Varje år kommer det alltså nya skott. Normalt behöver man inte beskära eftersom växten klarar sig själv, men som Ingrid skriver kan man ta bort dom skott som skall blomma och ge frukt i år för att växten skall återhämta sig. Det är blomningen och fruktsättningen som kostar energi. Lite gödning är inte fel heller, kvittar i stort sett vad för gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon